Mittaaminen

Henrik Muukkonen 20.1.2015 13:21 päivitetty 3.3.2016 14:50

Finnpanel kehitti uuden tv-mittarin: Uutisvuoto olikin Ylen katsotuin

Yle Areena on ylivoimaisesti suosituin suomalainen netti-tv-palvelu.

Television katselua ja radion kuuntelua mittaava Finnpanel on kehittänyt uuden mittarin, jonka tarkoitus on kertoa entistä tarkemmin, kuinka paljon suomalaiset katselevat televisio-ohjelmia.

Uusi mittari kerää yhteen ohjelman ensiesityksen katsojamäärän lisäksi pikauusintojen katsojamäärän, netti-tv:n katsojamäärän ja tallennekatselun.

Niinpä mittarin mukaan tämän vuoden ensimmäisen viikon katsotuin Ylen ohjelma ei olekaan perinteisen tv-mittarin ykkönen Yle Uutiset vaan Uutisvuoto.

Yle Uutiset keräsi toki muhkeat 879 000 katsojaa, mutta netti-tv-mittarin luvuksi tuli lopulta 911 000.

Uutisvuoto sen sijaan keräsi ensiesityksen ääreen 587 000 katsojaa. Lisäksi sen uusintaa katsoi 421 000 katsojaa televisiosta.

Kun tähän lisätään vielä 11 000 nettikatsojaa, niin netti-tv-mittari näyttääkin jo 1 019 000 katsojaa.

Finnpanel kertoo tiedot katsotuimmista tv-sisällöistä kanavittain sekä netti-tv-palveluittain, joita ovat Yle Areena, MTV Katsomo ja Ruutu.

Tämän vuoden ensimmäisen viikon katsotuin Areena-ohjelma oli Ryhmä Hau, jolla oli 73 000 netti-tv-katsojaa. Katsomon kunkku oli Kosto, joka keräsi 21 000 katsojaa. Ruudun suosituin oli Loirinuotiolla. Se keräsi Ruudun ääreen 55 000 katsojaa.

Areena on palveluista ylivoimaisesti suosituin. Katsomo ja Ruutu ovat Finnpanelin tilaston mukaan menettäneet suosiotaan syksyn kuluessa.

Finnpanel julkaisee uutta mittaria jatkossa maanantaisin.

Tiedot eivät sisällä vain verkossa julkaistua sisältöä eikä maksullista sisältöä.