Toisinaan Finnpanelilta saatu posti saa vastaanottajansa ihmettelemään, mistä on kyse. Kirjekuoressa nimittäin on Finnpanelin tutkimuskyselyn ohella viiden euron seteli ja saate, jossa kerrotaan, että oheinen seteli on etukäteen lähetettävä palkkio vaivannäöstä. Setelin saa kuitenkin pitää, vaikka jättäisikin vastaamatta kyselyyn.

Kirjekyselyllään Finnpanel tutkii, millaisia suomalaiset tv-taloudet ovat. Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun kertoo, että kyselyn mukana lähetettävällä palkkiolla voidaan suoraan vaikuttaa otoksen edustavuuteen.

”Tutkimuksen lopputulos on sitä luotettavampi, mitä pienempi kato on. Jos kyselylomakkeita lähetetään esimerkiksi 6 000 ja niistä vain 2 000 tulee takaisin, kato on aika iso. Vuosien saatossa olemme kokeilleet erilaisia palkitsemismenetelmiä, jotta mahdollisimman moni vastaisi tutkimuksiimme, ja palkkion lähettäminen jo lomakkeen mukana on osoittautunut ylivoimaiseksi keinoksi. Sillä saamme kaikkein eniten lomakkeita takaisin”, Brun kertoo.

Menettelytapa ei ole Finnpanelin itse keksimä. Finnpanel kuuluu European media research organisationiin (EMRO), jossa on mukana isojen yleisötutkimusten tekijöitä Euroopan maista.

”Joskus vuosia sitten sveitsiläiset kertoivat päätyneensä tähän keinoon saadakseen riittävän ison palautusprosentin omille tutkimuksilleen. Päätimme kokeilla täälläkin, ja sillä oli iso vaikutus”, Brun kertoo.

Kyselylomakkeen mukana saapuva seteli herättää vastaanottajissa hämmennystä vuodesta toiseen, ja joskus Finnpanel saa seteleitä takaisinkin. Asiasta on kirjoittanut aiemmin muun muassa Yle.

”On toki paljon niitäkin, jotka haluavat osallistua ja vaikuttaa, vaikkeivät saisi mitään, mutta näin väkeä saadaan monipuolisemmin mukaan. On tärkeää että otos on mahdollisimman edustava”, Brun sanoo.

Lue lisää: Television katselun pirstaloituminen aiempaa laajemmalle mutkistaa tilastointia – näin katsojalukuja nykyään seurataan

Brun kertoo, että menettelytavan laillisuus on käyty läpi tilintarkastajien kanssa. Kyse on tutkimuspalkkiosta, joka lähetetään samalla kuin tutkimus.

”Rahalla palkitseminen ei ole mitenkään ennenkuulumatonta, vaikka siihen ei meillä olekaan totuttu. Nettipaneeleissa ei ehkä yleensä käytetä puhdasta rahaa, mutta usein kyselyihin vastaamalla voi kerryttää pottia, jolla saa tavara- tai lahjakorttipalkkion.”