Pitti Uomossa iltatilaisuuksien järjestäminen ei ole helppoa: niitä on paljon ja kilpailu kovaa.

Maailman merkittävin miesten muodin myyntitapahtuma Pitti Uomo pysähtyi kuitenkin tiistai-iltana ihailemaan uutta suomalaista muotia, kun Fiskars esitteli historiansa ensimmäisen vaatemalliston Palazzo Puccissa Firenzessä.

Kovin moni suomalaisyritys ei olisi kotonaan 1500-luvun renessanssipalatsissa. Vuonna 1649 perustettu Fiskars oli. Pariisissa asuvan suomalaisen suunnittelijan Maria Korkeilan unisex-mallisto urbaaneja työvaatteita oli hitti.

”Onhan tämä uskomatonta, että Fiskars on täällä 370 vuoden jälkeen esittelemässä vaatemallistoa”, sanoo designjohtaja Petteri Masalin.

”Kuusi kuukautta sitten kovin moni ei edes ajatellut, että Fiskars edes tekee vaatemallistoa. Kun katsoo täällä tilaa ja ilmapiiriä ja sitä, kuinka paljon ihmisiä on ja millainen vastaanotto on ollut, niin onhan se aika hienoa suomalaiselle yritykselle olla täällä”, Masalin jatkaa.

Fiskars by Maria Korkeila houkutteli Firenzen keskustassa sijaitsevaan palatsiin monisatapäisen yleisön, joka selvästi oli vaikuttunut näkemästään. Korkeilan mallistossa oli sekä niin sanottuja show piecejä että Fiskarsin verkkokauppaan syksyllä myyntiin tulevaa kaupallista mallistoa.

Fiskars by Maria Korkeila tarjoili presentaation puutarhanhoidon hengessä. Mallit suomalaisen huippumallin Zakarie Alin johdolla leikkelivät Fiskarsin työkaluilla Pucciin kuskattuja kasveja.

Maria Korkeila oli yhtä hymyä, kun kuukausien työ oli esillä. Jo ennen presentaatiota Vogue USA oli hehkuttanut hänen työtään. Kehuja tulee lisää, ja kaikesta päätellen myös kauppa käy. Fiskarsia on kiinnostunut USA:n markkina, mutta Pitti Immaginen organisaatiosta kommentoitiin, että useat japanilaiset sisäänostajat kyselivät illan mittaan yhteystietoja.

”Kun kaikki on valmista, rauha laskeutuu”, Maria Korkeila totesi väenpaljouden keskellä.

Kamerat lauloivat, toimittajat kyselivät, suurlähettiläs onnitteli. Korkeila myhäili.

”Missään vaiheessa ei ole ollut mitään hätää, mutta kun näkee kaiken yhdellä kertaa koossa ja asut mallien päällä, fiilis on onnellinen”, hän lisää.

Historiansa puolesta Fiskars sopi renessanssipalatsiin, mutta Korkeilan mallisto kiinnitti brändin muodin nykyhetkeen.

”Kaikki Fiskarsin tuotteet ovat moderneja. Sen hengen halusin malliston dna:han”, Korkeila jatkaa.

”Kuten kaiken Fiskarsin muotoilun, tämän mallistonkin perusta on tuottaa innovatiivisia ja vahvasti suunniteltuja tuotteita, jotka voimistavat jokapäiväistä luovuutta”, kommentoi Fiskarsin brändijohtaja Marika Orkamo.

On varmaa, että kansainväliselle toimittajien ja sisäänostajien yleisölle jäi tiistaista vahva, oranssi muistijälki. Mallisto osuu moneen globaaliin trendiin sukupuolineutraaliudesta vastuullisuuteen ja urbaaniin maanviljelyyn.

Fiskars valjasti nosteessa olevan suomalaisen muotisuunnittelun tienavaajaksi uusille markkinoille ja osoitti, että 370-vuotias Suomen arvostetuin brändi voi olla aidosti ajassa kiinni ja tehdä samalla vaikutuksen kriittiseen muotiyleisöön. Fiskars tunnetaan, mutta kannattaa painaa mieleen myös Maria Korkeilan nimi. Hän osoitti Firenzessä jälleen kerran olevansa maailmanluokan lahjakkuus.