Muoti

Ville Perttula 13.6. 09:42 päivitetty 13.6. 09:50

Fiskarsilla leikkasi – yhtiö lanseeraa ensi vuonna katu-uskottavan vaatemalliston

Pekka Karhunen
Marika Orkamo

Fiskars uskoo, että pienen erikoismalliston lanseeraaminen korostaa yhtiön tapaa ajatella eri lailla.

Oransseista saksistaan tunnettu Fiskars laajentaa brändiään lanseeraamalla vaatemalliston yhteistyössä suunnittelija Maria Korkeilan kanssa.

Tammikuussa Italiassa Pitti Uomo -vaatemessuilla päivänvalon näkevä Fiskars by Maria Korkeila -mallisto koostuu puutarhanhoitoon tarkoitetuista vaatteista, jotka soveltuvat myös vapaa-ajan käyttöön.

Fiskarsin brändistä vastaavan johtajan Marika Orkamon mukaan kyse on sekä miehille että naisille sopivasta erillismallistosta, joka sisältää mahdollisesti paitamallin, housut ja työliivin. Mallisto on tällä hetkellä vielä suunnitteilla.

”Tavoitteemme on luoda sellaisia vaatekappaleita, jotka sopivat täydellisesti puutarhanhoitoon, mutta tarkoitus on myös, että ihmiset haluavat lähteä ne päällä kaupungille tai mihin tahansa.”

Maailma on pullollaan kahden eri yrityksen yhteistyöprojekteja. Orkamo kertoo, että designtalo Acnen ja retkeilyvaatteita valmistavan Fjällrävenin yhdessä luoma mallisto perustuu samankaltaiseen ideaan.

”Fjällräven tekee retkeilyvaatteita, mutta nyt nekin taipuvat kaupunki- käyttöön. Tällainen ajatus on nyt hirveän ajankohtainen muodissa. Haluamme tehdä niin makeita vaatteita, että niitä voi käyttää muuallakin kuin puutarhassa.”

1600-luvulla perustetulla Fiskarsilla on brändimuskelia mitä venyttää. Fiskars Groupin Fiskars-brändi sijoittui Markkinointi & Mainonnan teettämässä Brändien arvostus 2018 -tutkimuksessa viime syksynä toiseksi. Kymmenen arvostetuimman brändin joukkoon päätyi peräti neljä Fiskars Groupin omistamaa brändiä: Fiskars, Arabia, Hackman ja Iittala. Lisäksi Fiskars nappasi huhtikuussa toisen sijan tutkimusyhtiö YouGovin tekemässä kyselyssä, jossa selvitettiin mieluisia työpaikkoja.

Orkamo kertoo, että pienen erikoismalliston lanseeraaminen korostaa Fiskarsin ”tapaa ajatella eri lailla”. Mallisto on Fiskarsille myös kertaluonteinen testi, jonka avulla se yrittää päätellä, kannattaako yhtiön laajentaa vaatepuolelle pysyvämmin. Tähän mennessä Fiskarsin vaatekatalogista ovat löytyneet ainoastaan ulkotyöhansikkaat.

Fiskars Group kaipaa uusia lähtöjä. Vaikka yhtiö on tehnyt tulosta, se ei silti ole kasvanut. Viime vuonna yhtiön liikevaihto surkastui kuusi prosenttia, ja tänä vuonna yhtiö odottaa liikevaihdon pysyvän viime vuoden tasolla.

Tulevaisuudessa kasvua voisivat tuoda yritysostot, mutta yhtiö kaipaa tuoreita omia ideoita. Orkamo kertoo, että Fiskarsin pitää pystyä joustavammin katsomaan perinteisten tuotekategorioiden ulkopuolelle.

”Jos tämä olisi vain pr-tempaus, tekisimme jotain ihan hullua, esimerkiksi jonkun näytöksen. Kyllä me haluamme, että vaatteita myös ostetaan ja käytetään.”

”Totta kai tämä on markkinointia, mutta tämä on myös mahdollisuus testata, miten kuluttajat vastaanottavat meidät tällaisessa kategoriassa”, Orkamo jatkaa.

Vapaa-ajan ja toimivan työvaatteen yhdistäminen on malliston suunnittelijan Maria Korkeilan mielestä mielenkiintoinen haaste.

Muun muassa R-Collectionin kanssa yhteistyötä tehnyt Korkeila kertoo, että mallisto suunnitellaan käytännöllisyys edellä. Vaatteista löytyy esimerkiksi viiltosuojattuja kohtia, pehmikkeitä ja vedenkestävää kangasta. Vaattei- den lopullisesta muodosta Korkeila ei voi sanoa vielä mitään, mutta hän toteaa, että tekeillä on kaupallinen mallisto.

”Vaatteiden pitää sopia Fiskarsin brändiin. Koska yhtiöllä ei ole ollut vaatteita ennemmin, olen luomassa sitä, miltä Fiskarsin vaate näyttää. Tässä ei ole aikaisempaa historiallista taakkaa.”

”Työssäni olen monesti lainannut ideoita työvaatteista, vaikka en ole varsinaisia työvaatteita suunnitellutkaan. Se on tuttu maailma.”

Mallisto lanseerataan tammikuussa Italiassa Pitti Uomo -messuilla. Orkamon mukaan Fiskars haluaa näkyä messujen kautta uusille kohderyhmille ja etsiä ideoita uusista yhteistyömahdollisuuksista.

”Meidän ei ole tarkoitus näkyä sisäänostajille. Verkkokauppamme aukeaa syksyllä, ja mallistoa myydään siellä eksklusiivisesti ensi keväänä.”

Korkeila uskoo, että Pitti Uomo on oikea tapahtuma lanseeraukselle, sillä siellä mallisto saa välittömästi kansainvälistä huomiota.

”Näin pitääkin tehdä, että menee heti ytimeen ja näyttäytyy isossa ­kontekstissa. Ei pidä olla liian vaatimaton.”

Artikkeli löytyy 14.6.2019 julkaistavasta Markkinointi & Mainonnasta (12/2019).

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö