Tutkimus

Jyri Tuominen 21.8. 09:21 päivitetty 21.8. 09:39

Flavoria ruokkii opiskelijoita ja kerää tutkimustietoa aisteista – Turun yliopiston aistitutkimus voi hyödyttää markkinoijia

Samuli Lintula
Turun yliopiston keskusaukio. Kuvituskuva.

Turun yliopiston uudessa ruokaelämyskeskuksessa tutkitaan ihmisten jokapäiväisiä kokemuksia ja käyttäytymistä poikkeuksellisen laajassa mittakaavassa.

Turun yliopiston Kupittaan kampukselle kesällä avautunut Flavoria on niin sanottu Living Lab, ja yhtä monipuolista ruoan kokemisen tutkimusalustaa ei ole muualla Pohjois-Euroopassa.

Kyseessä on lounasravintola ja kahvila, joka toimii samanaikaisesti tutkimus- ja kehityslaboratoriona, jossa kerätään tietoa muun muassa ihmisten ruokailutottumuksista ja aistien avulla vaikuttamisesta.

Keskuksen kahvila avasi ovensa kesäkuussa ja lounasravintola elokuun alussa. Keskukseen tulevaa tutkimuskalustoa ja -tiloja rakennetaan vielä, ja moniaistilaboratorio Aistikattila avautuu käyttöön näillä näkymin ensi vuoden alussa.

Keskuksessa tehdään pitkäkestoista akateemista tutkimusta, ja ideana on mahdollistaa myös nopeampi kaupallisen tutkimuksen tekeminen.

Esimerkiksi markkinointimaailmaa voi kiinnostaa uudenlainen tutkimustieto viestinnällisten aistiärsykkeiden vaikuttavuudesta yksinään ja yhdistelminä.

”Ruoan kokemista tutkitaan Flavoriassa ja Aistikattilassa mahdollisimman laajasti aistimusten kautta. Aistilähtöistä tutkimusta tehdään jo, mutta sitä ei ole Suomessa hyödynnetty vielä kovinkaan paljon. Uskon, että aisti-insightien hyödyntäminen on monissa yrityksissä seuraava taso”, sanoo Turun yliopiston Aistilan tutkimus- ja konseptointipäällikkö Laura Forsman.

Forsmanin mukaan Flavoriassa kerätään tietoa muun muassa ihmisten lounasvalinnoista, ruokailukäyttäytymisestä sekä jätteen seurannasta. Aistikattilassa taas tutkimuskohteina ovat erilaiset moniaistiset asiakaskokemukset, liittyen sekä ruokaan että muihinkin tuotteisiin tai palveluihin.

Tutkimusta voidaan tehdä myös erilaisten vaikuttamismenetelmien avulla. Esimerkiksi tarinoiden, elämysten, kuvien, äänten tai hajujen vaikutusta ihmisten lounasvalintoihin ja ruokailukäyttäytymiseen voidaan mitata ja tutkia.

Tiedonkeruu tapahtuu muun muassa MyFlavoria-sovelluksen avulla. Asiakkaat hyötyvät sovelluksesta esimerkiksi saamalla tietoa omasta syömisestään ja ravitsemuksensa laadusta.

Erityisesti tutkimustarkoituksiin rakennetun ruokalinjaston avulla asiakkaat saavat tietoa lounasvalinnoistaan ja ravitsemuksesta suoraan sovellukseen. Tarkoitus on myös kehittää ja ottaa käyttöön uusia mittausmenetelmiä.

Otsikkoa muutettu 21.8.2018 klo 9:38.