Media

Ville Perttula 8.12.2017 10:46 päivitetty 11.12.2017 13:38

Fokus Media haalii aikakauslehtiä: "Printistä tulee suurin osa tuotosta"

Kimmo Haapala
Fokus Median toimitusjohtaja Tapani Pitzen uskoo aikakauslehden säilyvän tuotteena myös tulevaisuudessa.

Fokus Media Finland on haalinut itselleen 12 aikakauslehteä ja asiakaslehtiliiketoimintaa.

Harraste- ja asiakaslehtiä julkaiseva Fokus Media Finland on kasvanut tasaisesti perustamisensa eli vuoden 2014 jälkeen.

Yhtiö julkaisi alun perin neljää lehteä, mutta tulevan vuodenvaihteen jälkeen lehtiä on jo kaksitoista. Yhtiö osti Sanomalta myös Head Office Finlandin asiakaslehtiliiketoiminnan vuonna 2016.

Yrityksen toimitusjohtajan Tapani Pitzenin mukaan Fokus Media on hankkinut aikakauslehtiä, jotka ovat jääneet omissa organisaatioissaan strategisesti syrjään. Hankittavaa on riittänyt.

Viime vuonna Fokus Median liikevaihto oli 8,4 miljoonaa euroa ja tulos 88 000 euroa.

"Yhä vahvemmin uskon siihen, että aikakauslehti säilyy tuotteena tulevaisuudessakin. Emme ole koskaan antaneet sisältöjä ilmaiseksi minnekään. Mutta tämä on hyvin matalakatteista toimintaa verrattuna niihin kulta-aikoihin, jolloin printti oli portinvartijana", Pitzen toteaa.

Datan hallitsemana aikana aikakauslehdet tavoittavat edelleen suomalaiset.

Kansallisessa mediatutkimuksessa mukana olleiden aikakauslehtien kuukausittainen peitto kaikista suomalaisista oli 89 prosenttia. Peittoprosentti kertoo, miten suuren osan kohderyhmästä lehti tavoittaa.

Pitzenin mukaan aikakauslehdillä on kompakti yleisö, jolle pystyy puhumaan suoraan lehtien kautta.

"Printtilehdissä mainostava yritys hakee näkyvyyttä tietyssä kohderyhmässä. Esimerkiksi Pelit-lehden lukijan profiili on aika tarkka. Siinä saa algoritmi tehdä pitkään töitä, että kohderyhmän saa eriteltyä yhtä kirkkaasti."

Viime viikolla julkaistiin liiketoimintakauppa, jossa nuorille naisille suunnattu Cosmopolitan siirtyy Sanoma Lifestyleltä Fokus Medialle.

Pitzen on mielissään hankinnasta, sillä nyt Fokus Medialla on entistä paremmat mahdollisuudet hamuta nuorta naisyleisöä. Aiemmin yritys on hankkinut Allerilta treeni- ja hyvinvointilehti Fitin ja muotilehti Ellen.

"Tämä on meille ensimmäinen kerta, kun haemme markkinajohtajan asemaa jonkin yleisön suhteen. Kyllä me netissä toimimme valtavasti, mutta printistä tulee suurin osa tuotosta", Pitzen sanoo.

Sanoma Lifestylen johtaja Johanna Lahti kertoo, että Cosmopolitanin lisenssikausi oli päättymässä, joten idea lehden julkaisemiseen liittyvän liiketoiminnan myymisestä nousi esiin.

Lahden mukaan Cosmopolitanista luopuminen ei kieli halusta luopua aikakauslehdistä.

"Kun ostaja löytyi, päädyimme tällaiseen ratkaisuun."

Fokus Media osti kaikki Suomen Allerin julkaisemat kuukausilehdet marraskuun alussa.

Suomen Aller on luopunut printin kuluttajatuotteista vähitellen.

Allerille jäivät vielä viikkolehdet Katso ja Seiska sekä asiakaslehtiä.

Allerin Suomen-toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä kertoo, että lehdistä luopuminen oli b-to-b-liiketoimintaan satsaavan Allerin strategian mukaista.

Yhtiö keskittyy nyt erilaisten datapalveluiden myyntiin.

"Lehdet olivat vielä kannattavia, kun ne myytiin, mutta näen printin tulevaisuuden vähän synkempänä."

Aller vaihtoi dataan

1 Suomen Aller keskittyy vahvasti databisnekseen. Allerin Suomen-toimitusjohtajan Pauli Aalto-Setälän mukaan parempaa liiketoimintaa on myydä kanava- tai media- riippumatonta markkinointia kuin keskittyä aikakauslehtiin.

Aller alkoi vähentää printtiliiketoimintaansa kolme vuotta sitten. Se tekee Katso- ja Seiska-lehtien lisäksi vielä asiakaslehtiä kuten Pirkka-lehden ruokaosiota.

Aalto-Setälän mukaan toimintaa aiotaan kiihdyttää siinä määrin, että yritysostoja nähdään lähitulevaisuudessa data-, strategia- ja markkinointialalta.

”Kyllä printtiliiketoiminnan lasku on ollut suurta. Kaikki liikevaihdon kasvu on peräisin b-to-b-puolelta media- ja markkinointipalveluista.”

Koko sivu huomataan paremmin

2 Aikakausmedian teettämän tutkimuksen mukaan kokosivun mainosten huomioarvo on muuttunut.

Viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan kokosivun mainoksen huomioarvo vuonna 2012 oli 53 prosenttia, kun taas vuonna 2016 huomioarvo oli 66 prosenttia.

Tutkimuksessa todettiin, että eri toimialojen mainoksista parhaiten huomataan elintarvikemainokset. Niiden huomioarvo oli 70 prosenttia. Jos koko sivun mainoksessa oli mukana resepti, huomioarvo nousi 75 prosenttiin.

Aikakauslehtimainonnalla menee Sanoma Lifestylen johtajan Johanna Lahden mukaan suhteellisen hyvin. ”Aikakauslehtikulutuksen moodi sopii mainonnalle”, Lahti sanoo.

Fokus Media työllistää

3 Lehtien mukana FokusMedialle on siirtynyt myös työntekijöitä. Tällä hetkellä yrityksessä on 45 työntekijää. Esimerkiksi Allerin kuukausilehtien mukana Fokus Median palvelukseen siirtyy 25 työntekijää.

”Pidimme pienimuotoiset yt-neuvottelut syksyllä. Lopetimme puhelinmyyntiyksikkömme, koska emme saaneet sitä kannattamaan. Nyt meille tulee 29 työntekijää lisää, joten kokonaismäärä kasvaa 70–80 työntekijän kantturoille. Meille tuli poikkeuksellisesti Allerilta myyntityötekijöitä ja back office -ihmisiä. Nyt organisoidaan ja katsotaan, millainen organisaatio saadaan aikaiseksi”, sanoo Fokus Median toimitusjohtaja Tapani Pitzen.

Natiivi kiinnostaa edelleen

4 Fokus Median Pitzen sanoo, että natiivimainonta kiinnostaa mainostajia.

Natiivimainonnassa on IAB:n mukaan kyse median keinoja ja muotoja hyödyntävästä mainonnasta. Kyseessä on mainosmuoto, jonka ulkomuoto on yhteneväinen ympäristönsä kanssa. Natiivimainoksen erottaa lehden muusta sisällöstä ilmoitus, joka kertoo, että kyseessä on mainos.

”Meillä on ollut sitä tänä vuonna aika paljon. Finnairin asiakaslehdessä Blue Wingsissä on kova kysyntä tällaiselle sisältömarkkinoinnille. Asiakkaat haluavat natiivimainontaa ja sitä me teemme. Natiivimainonnan osuus on kasvanut ja sen rooli vaihtelee tuotteittain.”

Lähde: Kauppalehti

Oikaisu 11.12.2017: Aller tekee Pirkka-lehden ruokaosiota, ei Pirkka-lehteä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö