Fonecta aloittaa koko yhtiötä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Yhtiö tavoittelee asemansa vahvistamista digitaalisen markkinoinnin kasvavassa kentässä. Fonecta aikoo kehittää nykyistä tuotelähtöistä toimintamalliaan entistä asiakaslähtöisemmäksi.

”Haluamme keskittyä nimenomaan digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen. Meillä on siinä sellainen tuoteportfolio, jota haluamme kasvattaa ja vahvistaa”, Fonectan toimitusjohtaja Mari Eklund sanoo M&M:lle.

Neuvotteluissa käydään myös läpi, miten nykyistä palveluvalikoimaa voitaisiin tiivistää. Digitaalisen markkinoinnin lisäksi Fonectan löydettävyyden palvelut ovat kasvualueita, kun taas tiettyjen vanhempien, Fonectan itse tekemien palveluiden säilyttäminen on puolestaan harkinnassa.

Eklund ei halua vielä tässä vaiheessa eritellä, mitä mahdollisesti lopetettavat palvelut ovat.

”Fonecta Kontakti -yhteystieto- ja löydettävyyspalvelut ovat ovat ydinpalveluitamme jatkossakin. Fonecta.fi, Finder ja Caller jatkavat edelleen kuten tähänkin asti.”

Muutos tarkoittaa myös organisaation yksinkertaistamista sekä palveluvalikoiman selkeyttämistä.

Eklund sanoo, että neuvotteluilla ei ole vaikutusta Fonectan markkinointikumppanuuksiin.

”Kumppaneita hyödynnetään niillä alueilla, joilla saadaan joustavuutta toimintaan. Tällainen ekosysteemi on tätä päivää.”

Toteutuessaan muutoksella arvioidaan olevan henkilöstövaikutuksia. Fonectalla on tällä hetkellä 323 työntekijää. Neuvottelut voivat johtaa enimmillään 47 henkilön työsuhteen päättymiseen.

”Toimimme kasvavilla markkinoilla ja meillä on upeaa osaamista ja asiantuntijuutta. Kilpailussa menestyminen edellyttää kuitenkin toimintamallimme muuttamista niin, että asiakas on entistä enemmän Fonectan toiminnan keskiössä. Muutoksen seurauksena organisaatiomme myös yksinkertaistuu ja päällekkäinen työ poistuu.”

Neuvottelut alkavat 11. helmikuuta, ja niiden arvioitu kesto on kuusi viikkoa.

Toimintamallin muutoksella Fonecta uskoo pystyvänsä paremmin tukemaan asiakkaidensa liiketoiminnan kasvua ja kehittymistä sekä vahvistamaan omaa asemaansa markkinoilla.