Ravintolaruokaa kotiin kuljettavan Foodora n toimitusjohtaja Ville Vasaramäki haastaa startupit ja uutta liiketoimintaa suunnittelevat vanhat yritykset katsomaan rohkeasti Suomen ulkopuolelle. Lähestymistapa, jossa pyritään ensin ottamaan kotimarkkina haltuun ja lähdetään vasta sitten valmiilla tuotteella maailmalle, on hänen mukaansa "puutaheinää".

"Tuote ei ole ikinä valmis, ja Suomi on niin pieni ja erikoislaatuinen markkina, ettei täältä saa riittävästi sellaista asiakaspalautetta, joka auttaisi kehittämään tuotetta eteenpäin. Kannattaa ennemmin mennä raakileena katselemaan, miten niitä meidän mustikoita ja mansikoita voisi Dubaissa myydä", Vasaramäki toteaa.

Foodoran pinkit pyörät ovat tuttu näky jo 53 kaupungissa ympäri maailman. Matka käynnistyi Münchenistä lokakuussa 2014. Huhtikuussa 2015 pääkonttori siirtyi Berliiniin, ja siitä alkoivat nopean globaalin laajentumisen kuukaudet.

"Laajenimme kertaheitolla kymmeneen maahan ja kolmeen maanosaan. Se oli eräänlainen alkuräjähdys", Vasaramäki sanoo.

Helsinki tuli mukaan heti alussa. Toiminta käynnistyi neljän hengen voimin, nyt väkeä on noin 350.

Lue lisää Foodorasta sekä suomalaisten Ambroniten ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan viennistä tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä.