Suomalainen Jenny Gyllander on valittu Forbesin tällä viikolla julkaisemalle 30 under 30 -listalle Euroopassa finanssialan kategoriassa. Amerikkalainen talousmedia Forbeslistaa vuosittain eri alojen nuoria innovaattoreita ja vaikuttajia 30 under 30 -listoille. Euroopasta Forbes listasi tänä vuonna yhteensä 300 nuorta vaikuttajaa kymmeneltä eri alalta.

Jenny Gyllander on sijoittaja Lontoolaisessa Backed VC -pääomasijoitusyhtiössä. Vapaa-ajallaan hän päivittää Thingtesting-nimistä Instagram-tiliä, jolla hän arvioi start up -yritysten tuotteita sekä tavallisen kuluttajan että sijoittajan näkökulmasta. Aiemmin Suomessa Gyllander on toiminut muun muassa Slush in markkinointijohtajana.

Gyllander kertoo M&M:lle, että hänestä on hienoa huomata, että hänen tekemänsä asiat ovat muidenkin mielestä kiinnostavia.

”Listalle pääseminen oli tosi iso yllätys. Aloitin Thingtestingin alle vuosi sitten. Vuodessa voi tapahtua paljon, ja on kunnia olla samalla listalla kun moni kunnioittamani henkilö”, Gyllander sanoo.

Thingtesting on Gyllanderille sivuprojekti, jota hän tekee vapaa-ajallaan. Seuraajia on nyt noin 18 700.

Instagram-päivityksissään Gyllander arvioi tuotteet sekä kuluttajana että sijoittajan näkökulmasta.

”Kun muutin Lontooseen, minulla oli mukanani lista tuotteista, joita halusin päästä kokeilemaan. Uuden työni riskirahoitusalalla kautta myös ymmärsin, että monilla yrityksistä, joiden tuotteita testaan, on takanaan rahoitusta.”

Oivalluksesta syntyi tapa tarkastella testattavia tuotteita kahdesta näkökulmasta.

”Halusin ymmärtää, mikä tekee tuotteesta kiinnostavan sijoituskohteen ja mikä käyttäjän näkökulmasta kiinnostavan.”

Gyllander kertoo, että Thingtestingillä on seuraajinaan paljon sijoittajia.

”Huomaan paljon diilejä, jotka ovat tapahtuneet Thingtestingin ympärillä”, hän sanoo.

Instagram-tilin lisäksi Thingtestingillä on uutiskirje.

Gyllander maksaa tuotteet yleensä itse

Tällä hetkellä Gyllander ei saa Thingtestingin kautta lainkaan tuloja.

”Olen todella tarkka siitä, etten ota palkkioita. Päivitykseni eivät ole mainoksia”, Gyllander sanoo.

Hän ei halua Thingtesting-tililleen samanlaista liiketoimintamallia kuin some-vaikuttajilla on.

”Mietin paljonkin, mikä on seuraava askel. Jos tämä vielä kasvaa, pyrin varmasti miettimään luovia tapoja tehdä tästä isompaa.”

Yleensä Gyllander maksaa ostamansa tuotteet itse.

”Joitakin tuotteita olen saanut, minkä olen merkinnyt julkaisuun näkyviin. Suurimmasta osasta kuitenkin maksan itse. Sekin on osa kokemusta, että maksan tuotteista saman verran kuin muutkin käyttäjät.”

Gyllander keskittyy arvioissaan eniten suoraan kuluttajille myytäviin tuotteisiin.

”Kun markkinoille tuodaan uusi brändi, ihmisten ensikosketus siihen ei ole kaupassa vaan netissä.”