Kilpailut

Kati Haapakoski 23.2.2017 12:20

Forsman & Bodenfors otti ykkössijan – Årets Byrå keräsi 181 toimistoa

Kati Haapakoski
Årets Byrå -palkintogaala pidettiin Tukholmassa.

Ruotsin Årets Byrå keräsi 3000 asiakkaan vastaukset ja 181 toimistoa. Vuoden suuri toimisto –kategorian voitti Forsman & Bodenfors.

Ruotsalainen Regi Research & Strategi palkitsi tiistaina Årets Byrå -tutkimuksen menestyjät Tukholmassa. Regi järjesti tutkimuksen 17 kerran Ruotsissa.

Tutkimukseen vastasi noin 3000 asiakasta, ja mukana oli 181 toimistoa. Kategorioita on kaikkiaan 17.

Uutena mukana oli Vuoden suuri toimisto -kategoria, jossa toimistojen myyntikate on yli 100 miljoonaa kruunua eli 10 miljoonaa euroa. Tarve on syntynyt ruotsalaistoimistojen kasvusta.

Regin toimitusjohtajan Pia Grahnin mukaan jo kymmenkunta ruotsalaista toimistoa yltää tähän kategoriaan. Sen voitti Forsman & Bodenfors.

Alma Media vei Suomen Vuoden Toimisto -tutkimuksen seitsemän kategorian voittajien edustajat palkintomatkalle tutustumaan Ruotsin seminaariin ja gaalaan. Iltapäiväseminaarin järjesti Resumé-lehti teemalla Tulevaisuuden toimisto.

Supersonin toimitusjohtajan Samppa Vilkunan mielestä Ruotsissa korostui se, että kyse on tutkimusten tulosten julkaisemisesta eikä niinkään luovan alan kilpailugaalasta. Hänen mielestään se korostaa ammattimaisuutta ja alan vakavasti otettavuutta.

”Kun kyseessä on erittäin kokonaisvaltainen tutkimus, on selvää, että huipputoimistojenkin tulee kaikilla osa-alueilla piiskata kovempia ja kovempia suorituksia. Tästä esimerkkinä Forsman & Bodenforsin menestys. Uskon, että tämä tutkimus on kirittänyt ruotsalaisia toimistoja entistä kovempiin tuloksiin. Toivon ja uskon, että näin käy myös Suomessa.”

Supersonin Pirjo Airaksisen mielestä Ruotsissa näkyi selkeästi Årets Byrå -tutkimuksen pitkä perinne ja tutkimuksen arvostus alalla: toimistot tavoittelevat titteliä ja selkeästi jo pelkkä nominaatio näytti olevan iso asia.

Republic of Communicationsin toimitusjohtajan Hasse Erangan mukaan Årets Byrå -gaalaa edeltänyt iltapäivän seminaari tarjosi hyvä läpileikkauksen Ruotsin markkinointiviestinnän ajankohtaisiin aiheisiin ja tulevaisuuden trendeihin eli siihen, millainen on tulevaisuuden toimisto.

”700 ruotsalaisen markkinointiviestintäammattilaisen kansoittama gaala taas toimi erinomaisena verkostoitumistilaisuutena sekä markkinapäivityksenä Ruotsin tämän hetken puhutuimmista ja arvostetuimmista toimistoista”, Eranka toteaa.

”Lisäksi oli upeaa huomata, miten Ruotsissa arvostettiin korkealle Suomen voittajat.”

Breezewayn Tuuli Kahman mukaan Årets Byrå on valintakonsultin näkökulmasta markkinointimaailman arvokkain tapahtuma Ruotsissa.

”Mielenkiintoisin palkinto oli Årets Stora Byrå. Siinä asiakkaat arvioivat toimistoja kokonaistoimittajina. Pitää olla hyvä kaikessa mahdollisessa ja yli oman toimiston kategoriarajojen. Kolmen parhaan joukossa olivat DDB Ehrenstråhle, Forsman & Bodenfors ja Gullers Grupp. Voittaja oli Forsman & Bodenfors. Kannattaa huomioida, että viestintätoimistokin (Gullers Grupp) pystyy kasvamaan legendaarisen Forsman & Bodenforsin rinnalle huipputoimistona.”

Norstatin Sanna Terkomaan mielestä Ruotsin tilaisuuden jälkeen voi todeta, että Suomen saavutus eli 725 vastaajaa ja melkein 400 hengen gaala ensimmäisen vuonna on hyvä saavutus.

”Kategorioita on Ruotsissa aika paljon, joidenkin mielestä ehkä jopa liikaa. Ruotsin markkina on erityyppinen kuin meidän, jossa tuntuu, että useat toimistot eivät halua mennä minkään kategorian alle.”

”Merkillepantavaa oli toimiston henkilökunnan nuori keski-ikä ja ”monikulttuurisuus”. He tuovat varmasti uusia raikkaita ideoita omista kulttuureistaan?” toteaa puolestaan Norstatin Antti Suomela.

Alma Median markkinointijohtajan Elina Kukkosen mielestä Ruotsin tilaisuudesta näkee 17 vuoden perinteen ja asemansa vakiinnuttaneen konseptin.

”Koko ala oli kiinnostuneena omasta kehityksestään, kuulolla ja gaalassa juhlatuulella. Tuli tunne, että jos et ollut paikalla, et kuulu ruotsalaiseen markkinointiskeneen.”

 

Voittajat

Vuoden suuri toimisto (100+ mkr)

1. Forsman & Bodenfors

2. Gullers Grupp

3. DDB Stockholm

 

Bränditoimistot (7-25 mkr)

1. Knut Kommunikation

2. Life Event

3. Eventyr

 

Bränditoimistot (25+ mkr)

1. Le Pacte

2. Nine Yards

3. UMG

 

Sisältötoimistot

1. Make Your Mark

2. Curious Mind

3. Matter

 

Digitaaliset toimistot (7-25 mkr)

1. Winston

2. Fröjd

3. IVEO

 

Digitaaliset toimistot (25+ mkr)

1. Doberman

2. Antrop

2. Daytona

 

Mediatoimistot

1. Tre Knonor Media & MEC

3. Scream

 

PR-toimistot (7-25 mkr)

1. New Republic

2. Mindmakers PR

3. Welcom

 

PR-toimistot (25+ mkr)

1. Westander

2. Gullers Grupp

3. Springtime

 

Mainostoimistot (7-15 mkr)

1. WDW Creative

2. Klapp.co

3. R3

 

Mainostoimistot (15-25 mkr)

1. Ord & Bild Reklambyrå

2. BerntzonBylund

3. IK Stockholm

 

Mainostoimistot (25-50 mkr)

1. FCB Fältman & Malmén

2. Ellermore

3. Vinter

 

Mainostoimistot (50+ mkr)

1. King

2. Forsman & Bodenfors

3. Åkestam.Holst

 

Tuotemerkki- ja designtoimistot (7-25 mkr)

1. Super Tuesday

2. Söderhavet

3. Paradigm Brand Consultancy

 

Tuotemerkki- ja designtoimistot (25+ mkr)

1. Seventy

2. Identity Works

3. Bold

 

Tuotantotoimistot

1. More Digital Studio

2. Ink n Art

3. Populate

 

Tuotantoyhtiöt

1. Oddway Film

2. NAIVE

3. ProLounge

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö