Energiayhtiö Fortum on lanseerannut asiakasohjelman, joka kannustaa asiakkaita tekemään kestäviä valintoja arjessaan. Pikku juttu -nimeä kantava asiakasohjelma kutsuu asiakkaita tekemään erilaisia ilmastotekoja, kuten kierrättämään tai pyöräilemään töihin.

Fortumin asiakkaat voivat liittyä etuohjelmaan kirjautumalla Oma Fortum -palveluun. Etuohjelman jäsenet saavat sähköpostitse kutsuja erilaisiin ilmastohaasteisiin, joita suorittamalla he voivat ansaita ilmastoystävällisesti tuotettuja sähkötunteja. Kiitoksena ilmastoteoista Fortum hyvittää ansaitut sähkötunnit suoraan sähkölaskusta.

Fortumin kuluttajaliiketoiminnan asiakaskokemuksesta vastaavan Sakari Forslundin mukaan ohjelman nimi Pikku juttu kertoo siitä, miten pienilläkin valinnoilla on merkitystä.

”Monet kokevat, ettei omilla arjen valinnoilla ole merkitystä. Kun mahdollisimman moni lähtee mukaan, pikku jutuistakin muodostuu yhdessä suuria. Lisäksi halusimme nimellä korostaa sitä miten arkisia juttuja, Pikku juttuja, meistä jokainen voi tehdä kestävämmän arjen eteen”, Forslund kertoo M&M:lle.

Pikku juttu koostuu erilaisista ilmastohaasteista, jotka inspiroivat ja kannustavat Fortumin asiakkaita miettimään aktiivisesti omia arjen valintoja, kuten kierrätystä ja ruokahävikin vähentämistä. Ohjelmaan osallistuvat saavat kuukausittain konkreettisia vinkkejä sähköpostitse siitä, miten haasteisin on mahdollista osallistua.

Kuukausittain vaihtuvat haasteet koostuvat arkisista ilmastoteoista, kannustaen muun muassa kierrättämään, suosimaan lähiruokaa sekä viettämään enemmän ruudutonta aikaa. Etuohjelman jäsenet saavat sähköpostitse konkreettisia vinkkejä haasteista suoriutumiseen.

Jo yhden haasteen suorittamalla voi ansaita kymmeniä sähkötunteja, esimerkiksi ruokahävikkihaasteeseen osallistumalla asiakkaat voivat kerryttää kolmekymmentä sähkötuntia.

”Joskus oma kekseliäisyys arjen paremmista valinnoista saattaa jäädä kiireen jalkoihin tai on vaikea päättää mistä lähtisi liikkeelle. Jo se, että kiinnittää huomiota omiin arjen valintoihin on askel oikeaan suuntaan”, Forslund toteaa.

Fortum on saanut Forslundin mukaan lukuisilta asiakkailta kiitosta nimenomaan vinkkien konkreettisuudesta ja siitä, että Pikku juttu muistuttaa kestävämmistä valinnoista tasaisin väliajoin.

”Uskon, että tämän tyyppiset ohjelmat, joissa kestävämpää elämäntyyliä lähestytään pienten muutosten kautta säännöllisesti, voivat aidosti saada aikaan muutosta”, Forslund arvioi.

Fortum haluaa Forslundin mukaan olla osa muutosta ja rakentaa puhtaampaa tulevaisuutta. Yritys tarjoaa asiakkaille ilmastoystävällistä, täysin hiilidioksidipäästötöntä sähköä ja monia muita ratkaisuja, joiden keskiössä on vähäpäästöisyys. Myös yhtiön henkilöstö ottaa osaa tekemällä kestävämpiä valintoja arjessaan.

”Monet meistä fortumlaisista ovat mukana Pikku jutussa ja olemme myös olleet yhdessä kokeilemassa ohjelmaa ennen sen julkistusta. On ollut ilo huomata, miten hyvin tämä on myös sisäisesti otettu omaksi ja saammekin jatkuvasti myös lisää ideoita uusista haasteista.”