Markkinointi

Ville Perttula 19.2. 10:02 päivitetty 19.2. 10:10

Fortumin uusi brändimainos herättelee katsojia pitämään huolta maapallosta – Fortumin mielestä Uniper-kauppa ja mainoksen viesti eivät ole ristiriidassa

Kuvakaappaus mainosvideosta.

Fortum kertoo strategiassaan kasvattavansa uusiutuvan energian osuutta ja keskittyvänsä tulevaisuudessa kiertotalouteen.

Energiayhtiö Fortumin uusi brändimainos rinnastaa ihmisen suhteen luontoon äitisuhteeseen. Fortum kertoo tiedotteessaan, että Äiti-nimisen mainoksen tarkoitus on herättää ihmisiä ajattelemaan muutosta.

"Meidän on pidettävä hyvää huolta maapallostamme, Äiti Maasta, jotta tulevat sukupolvet saavat meiltä nykyistä paremman maailman", Fortum kertoo tiedotteessa.

Fortumin uusi mainosvideo pyörii tänä keväänä Suomen, Ruotsin ja Norjan markkinoilla. Mainoksen on suunnitellut TBWA\Helsinki, ja sen on tuottanut ruotsalainen tuotantoyhtiö Bleck. Brändimainoksen on ohjannut Tobias Granström.

Fortumin brändipäällikkö Jussi Mälkiä kertoo M&M:lle, että brändimainos on aiempia Fortumin kampanjoita vakavampi. Mälkiän mukaan ilmastonmuutos liittyy teemana Fortumin brändiin.

"Haluamme herätellä kaikkia yhteiskunnassa siihen, että tarvitsemme selkeän muutoksen ja meidän pitää siirtyä entistä kestävämpään tapaan elää. Edellisiin kampanjoihin nähden tämä on astetta vakavampi luonteeltaan. Nyt kun olemme seuranneet uutisia ilmastonmuutoksesta, on ilmiselvää, että meillä ei ole aikaa odottaa, että tulevat sukupolvet ratkovat ilmasto-ongelmia. Kampanjalla halutaan kertoa, että meidän pitää toimia heti. Tilanne on vakava, mutta meillä on toivoa."

Fortum on hankkinut lähes 50 prosenttia saksalaisen energiayhtiön Uniperin osakkeista ja äänioikeuksista. Kauppa on herättänyt kritiikkiä, sillä Uniper ammentaa energiaa muun muassa hiilestä ja kaasusta. Myös Uniper itse on kritisoinut kauppaa näkyvästi.

Pidätkö teidän brändimainoksenne ja Uniper-yrityskaupan viestejä ristiriitaisena?

"Ylin johto kommentoi meidän erilaisia yrityskauppojamme. Meidän visiomme 'for a cleaner world' ei ole muuttunut mihinkään. Tavoiteemme ei ole kauppojen myötä muuttunut mihinkään. Siinä mielessä en näe ristiriitaa näiden kahden asian välillä."

Fortumin brändijohtaja Aki Koskinen kertoi viime vuonna M&M:lle, että Uniper-kaupalla ei ole suoraa yhteyttä Fortumin brändiin tai maineeseen, koska kyseessä on kaksi eri yhtiöitä. Uniperin ostamisen aiheuttamaa mainehaittaa Koskinen ei osannut arvioida. Fortum kertoo strategiassaan kasvattavansa uusiutuvan energian osuutta ja keskittyvänsä tulevaisuudessa kiertotalouteen.

”Uniper on Fortumille taloudellinen sijoitus, ja Uniper ei ole osa Fortumia. Me rakennamme Fortumin brändiä omista lähtökohdistamme. Uniper-kauppa liittyy yhtiön strategiseen kehitykseen. En pysty ottamaan markkinoinnin kulmasta asiaan kantaa”, Koskinen kommentoi.