Cannes Lions -mainosfestivaaleilla suuret amerikkalaiset teknologiayritykset valtaavat alaa perinteisiltä markkinointiviestinnän toimijoilta. Google n, YouTube n ja Facebook in kaltaiset jättiläiset johtavat koko markkinoinnin toimialan muutosta. Mutta muutosta tapahtuu myös muualla.

Teknologiakulmasta markkinointialalle ponnistavat suomalaisyritykset ovat löytämässä Cannes Lions ista menestymisen mahdollisuuksia. Futurice n Kalle Tuomi luottaa trendiin, joka johtaa markkinointia viestinnästä holistisemman kokemuksen suuntaan.

Tuomi kertoo oheisella videolla, miten teknologian nousu vaikuttaa Cannes Lions -festivaaliin ja toisaalta suomalaistoimistojen menestykseen.

Suomi ei varsinaisesti ole juhlinut Cannes Lionsin kilpailuissa. Globaalit trendit kuitenkin lupaavat parempaa. Kalle Tuomi uskoo, että suomalaisilla on jo nyt menestysresepti hallussaan.

Teknologia on Suomen vahvuus, mutta Tuomi näkee myös yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa suuren tilaisuuden. Tänäkin vuonna Cannes Lionsissa juhlivat monet yritykset, joilla on markkinoinnissaan vahva yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja epäkohtien korjaamisen agenda.

Maailman nykytilassa luottamus perinteisiin auktoriteetteihin on rapisemassa ja brändit ovat ottamassa vastuuta yhteiskunnallisten asioiden hoitamisesta. Se on alue, jossa suomalaisilla yrityksillä on vahvuuksia. Meille luotettavuus, kunnollisuus ja asioiden tekeminen oikein on luontevaa. Muualla sitä vasta opetellaan.

”Epäkohtien korjaaminen ja asioiden oikein tekeminen sopii meille suomalaisille. Meidän pitää vain osata kertoa siitä muille. Tarvitaan tarinankerrontaa ja rohkeutta kertoa omista vahvuuksista. Sillä tavalla voittaa ihmiset puolelleen”, Tuomi kannustaa.

Lähde: Kauppalehti