A-lehdet-konserniin kuuluva kasvumarkkinointitoimisto Genero vahvistui vuoden alussa A-lehdiltä ostetulla kahdeksalla designin, projektijohtamisen, web- ja sovelluskehityksen, ja analytiikan osaajalla.

Genero lisäsi konsernin sisäisellä yrityskaupalla teknologista tarjontaansa muun muassa React-, Vue-, ja Contentful-osaamisella, sekä vahvalla kokemuksella palveluintegraatioiden ja rajapintojen tiimoilta.

Palvelumuotoilun ja verkkopalvelutiimin vetäjäksi on nimitetty 1.1.2020 alkaen Design Director Antti Karvanen. Viimeisen kahden vuoden aikana Karvasen luotsaama digitiimi on keskittynyt A-lehtien verkkopalveluiden konseptoimiseen, designiin ja rakentamiseen.

Tiimi on työstänyt muun muassa A-lehtien Meillä Kotona -verkkosivustoa, Suomen suurinta blogiyhteisöä Lilyä, tehnyt integraatioita A-lehtien sähköiseen asiakaspalveluun sekä uudistanut A-lehtien oman verkkopalvelun.

Tiimi rakentaa ja kehittää digitaalisia palveluita, kuten verkkosivuja ja mobiiliapplikaatioita.

”Generon juuret ovat kasvuhakkeroinnissa ja olemme olleet parhaita kertomaan ’mitä tapahtuu?’. Palvelumuotoilun keinoin osaamme entistä paremmin vastata myös kysymykseen ’miksi jotain tapahtuu?’, ja miten palvelua kehitetään sen pohjalta”, Karvanen kertoo M&M:lle.

Toimivan ja asiakkaiden sekä loppukäyttäjien tarpeita vastaavan verkkopalvelun kehittämisessä tulee Karvasen mukaan muomioida erityisesti, että käyttökokemus ei ole kauramaito, joka lisätään kahviin viimeiseksi. Käyttökokemukseen vaikuttaa ainakin paahtoasteen lisäksi happamuus ja poimijoiden elinolot.

”Kun verkkopalvelua rakennetaan, käyttökokemus on summa valinnoista, joita tehdään strategia-, ominaisuus- ja integraatiopalavereissa. Visuaalinen käyttöliittymä, ensivaikutelma, on näiden valintojen ja designerin luovuuden tuote.”

”Tärkein muistisääntö erinomaisen käyttökokemuksen luomisessa on, että ota designer ja devaajat aina mukaan heti alusta saakka ja käytä heidän osaamistaan”, Karvanen sanoo.

Sama pätee Karvasen mukaan myös toiseen suuntaan. Hän kertoo, että ei suostu tekemään lopullisia päätöksiä visuaalisten ratkaisuiden osalta ennen kuin on väitellyt ratkaisusta tiimin devaajien eli ohjelmistokehittäjien kanssa.

Tämä on tärkeää, silä kukaan kukaan ei ole niin hyvä, että osaisi ottaa kokonaisuuden huomioon kaikilta osin. Toimiva käyttökokemus rakentuu monesta palikasta.

Robert de Niro sanoi joskus, että ’jos kyseessä on hyvä tuoli, ei kestä kovin kauaa, että istut siinä mukavasti’. Mielestäni tämä on hyvä metafora palvelusta, joka vastaa tarpeeseen. Haluan, että Robert de Niro miettii samoin käyttäessään rakentamiamme palveluita”, kiteyttää Karvanen.

Koska käyttäjät ovat miltei aina ihmisiä, jotka harvemmin elävät testilaboratoriossa, uuden tuotteen tai ominaisuuden lanseeraaminen on Karvasen mukaan aina jännittävä ja juhlallinen hetki. Testaamisesta huolimatta asioita voi mennä pieleen. Tämän vuoksi käyttökokemuksen kehittäminen on prosessi eikä projekti.

”Vähän kuten growth hacking, myös käyttökokemukseen keskittyvä growth design perustuu jatkuvaan mittaamiseen, analysointiin ja iterointiin. Parhaat designerit ovat yleensä parhaita kuuntelijoita, jotka osaavat rakentaa tavoitteita palvelevan kokonaisuuden siten, että sekä kvalitatiiviset, että kvantitatiiviset mittarit saadaan nousuun”, Karvanen sanoo.

Vastikään toimiston Tukholmaan avannut Genero on kasvanut viime vuosina mukavasti. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2019 noin 7,3 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli viisi miljoonaa euroa.

Generon myyntikate oli viime vuonna 3,4 miljoonaa euroa ja tulos 756 000 euroa. henkilöstön määrä tilikauden lopussa oli 44.