Elektroniikka- ja kodinkoneketju Gigantti viettää syyskuussa 20-vuotisjuhlia. Ensimmäinen Gigantti avattiin vuonna 1999 Vantaan Tammistoon.

Juhlan kunniaksi on tehty mainosfilmi, joka on Gigantille sovitettu versio Bomfunk Mc’s:n Freestyleristä. Kappale julkaistiin myös vuonna 1999.

”Meillä on samanlainen historia kappaleen kanssa, se täyttää myös 20 vuotta. Suunnittelun lähtökohta oli se, että halusimme tuoda esiin, miten laitteet ja teknologia ovat muuttuneet vuosien saatossa ja miten ne ovat vaikuttaneet ihmisten elämään eri aikakausina”, Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä kertoo M&M:lle.

Video julkaistiin sunnuntaina Gigantin Youtube-kanavalla.

Videon voi katsoa täältä.

Videon myötä pyörähtää käyntiin Gigantin juhlakampanja, joka näkyy eri medioissa ja kaikissa sen 41 myymälässä. Sitä ovat olleet tekemässä mainostoimisto NORD DDB Helsinki, mediatoimisto Carat ja sekä tuotantoyhtiö Pablo Films.

Särkelän mukaan kampanjassa on tunnistettavissa Gigantille ominainen huumori.

”Meidät tunnetaan siitä, että meillä on ollut alkuvuosina räväköitäkin kampanjoita. Hauskuutta on yhä ja huumoria, mutta lämpimämmällä tavalla tehtynä.”

Vanhaa visuaalisuutta yhdistettynä uuteen

”Halusimme luoda filmin, jonka hetkiin mahdollisimman moni voi samaistua. Mainos on täynnä yksityiskohtia ja viittauksia historiaan, joita ei ehkä ensimmäisellä katselukerralla huomaa”, toteaa tiedotteessa suunnittelija Jimi Hyvärinen NORD DDB:stä.

Freestylerin sovituksen mainosfilmiin on tehnyt alkuperäisversion säveltänyt musiikkituottaja Jaakko "JS16" Salovaara. Filmin ohjasi alkuperäisen Freestyler-musiikkivideonkin ohjannut Miikka Lommi.

”Oli siistiä palata omassakin elämässä jo legendaariseksi muuttuneen biisin pariin. Uusi versio on sovitettu eri tyyliseksi mainosvideossa näkyvien eri aikakausien mukaan. Musiikki muuttuu kuvan mukana alkaen 8-bittisestä tietokonepeliäänestä kohti alkuperäisen biisin tyyliä ja sitten lisäsin siihen vielä orkestraatiota ja kitaraa sekä mausteeksi 90-luvun popmusaelementtejä”, Jaakko Salovaara sanoo tiedotteessa.

”Päätimme heti, että filmin tulee näyttää autenttiselta ja oikealta elämältä. Tämän takia filmiä kuvattiin osittain vanhoilla kameroilla. Lopputuloksena on hyvin poikkeuksellisen näköinen filmi”, ohjaaja Lommi toteaa tiedotteessa.

Edelleen on tyhmää maksaa liikaa

Kampanjassa näkyy vanhaa visuaalisuutta, värejä ja logoja, sekä videokuvaa vuoden 1999 avajaisista ja tietysti Gigantin legendaarinen slogan: Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

”Se on Gigantin dna:ssa ja ollut mukana Suomen markkinoille tulosta lähtien.” Särkelä sanoo.

Gigantin tullessa Suomeen, tulivat samalla myös halvat elektroniikan hinnat. Sittemmin markkinoille on tullut kovia kilpailijoita kuten Power ja Verkkokauppa, mikä näkyy luonnollisesti myös mainonnassa.

”Mainonnan pitää olla erottuvaa, ei missään nimessä riitä, että mietitään pelkkää tuotetta ja hintaa. Synttärikampanjassamme halutaan herättää kuluttajissa lämpimiä muistoja siitä, millaista tekniikan käyttäminen oli vielä 20 vuotta sitten”, Särkelä sanoo ja lisää, että 20-vuotissynttärit ovat henkilökunnallekin tärkeä merkkipaalu.

”Meillä on yllättävän paljon ihmisiä, jotka ovat olleet Gigantissa töissä jo silloin, kun Tammiston myymälä avattiin.”

Gigantti on osa norjalaista, yli 10 000 henkeä työllistävää Elkjøp Nordic AS -konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyntiin ja palveluihin keskittyvä konserni.