>> Heikki Silvennoinen vetoaa suomalaiseen mieheen.

Kummelin keulahahmo keekoili Gigantin joulumainonnassa viikset heiluen, ja seurauksena Gigantti nousi 15-44-vuotiaiden miesten keskuudessa vuodenvaihteen huomatuimmaksi mainostajaksi.

­Mediatoimisto Me­dia­com tutki joulu-tammikuun taitteessa mainonnan huomaamista tiedustelemalla verkkokyselyssään, minkä merkkien mainontaa "muistatte nähneenne tai kuulleenne viime aikoina".

Gigantti paukutti sirkkelillä leikattuja hintojaan televisiossa ja ponnahti koko 15-44-kohderyhmässä sijalta 17 sijalle 4 aivan Elisan, Dna:n ja Soneran kannoille.

- Halusimme panostaa kunnolla vuodenvaihteeseen, koska joulu ja joulun jälkeinen ale on meidän alamme suurin sesonki. Tietyissä tuoteryhmissä se edustaa myynnistä noin viidennestä, Gigantin markkinointipäällikkö Niko Sandström kertoo.

Ennätysmyynti

­Sandströmin mukaan etenkin elektro­niikka, puhelimet ja digikamerat tekevät kauppansa jouluna, ja yhä useammin trendi on se, että isompia ostoksia siirretään joko joulun tai juhannuksen jälkeisiin alennusmyynteihin.

Gigantin mainospanostuksissa aika marraskuun lopusta tammikuun puoleen väliin on kuitenkin tasaisen paukutuksen kautta. Läpi vuoden rullaavan viikoittaisen printtimainonnan lisäksi tehostetaan suoramarkkinointia ja televisiota.

- Televisio on ihan tietoinen päätös koko konsernin tasolla. Heikki Silvennoisen hahmo meillä oli ensi kertaa käytössä vuosi sitten joulualessa ja saimme siitä niin hyvää palautetta, että halusimme jatkaa samalla konseptilla. Sitä kysyttiin muun muassa DVD:nä. Ruotsissa Gigantin sisarketjun El-Gigantenin mainoksissa esiintyy paikallinen rap-tähti, Sandström kertoo.

Joulusesongin markkinointibudjetti ei edusta aivan viidennestä Gigantin koko vuoden budjetista, mutta sillä on kuitenkin Sandströmin mukaan onnistuttu "äärettömän hyvin", koska joulusesongin myynti oli ennätyksellinen.

Max avitti Zeroa

Gigantin ohella muukin vähittäiskauppa huomattiin hyvin. Top kymppiin kohosivat Citymarket ja Prisma.

- Vähittäiskaupan ­mainonta nousee jouluaikoina huomioon jo suuren määränsä takia, summaa Mediacomin toimitusjohtaja Bengt Lindström.

- Coca-Cola Zero on ollut ainakin mainonnan osalta onnistunut lanseeraus, kun asema säilyy yhä näinkin hyvänä. Toisaalta Pepsi Max on voinut hieman avittaa käyttämällä Pepsi Max -mainonnassaan sanaa zero, hän pohtii.