Kauppa

Aleksi Ylä-Anttila 9.11. 12:48

Gigantti valjastaa deittisovellus Tinderin mukaan Singles' Day -talkoisiin rohkealla kampanjalla: "Positiivista huomiota"

Gigantti
Gigantti panostaa Singles' Day -viikonloppuun vahvasti myös tänä vuonna. Teemaan sopivasti yhdeksi markkinointikanavaksi on valittu Tinder.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Gigantti hyödyntää Tinderiä markkinointiviestinnän kanavana.

Kodinelektroniikkaketju Gigantti onnistui markkinointijohtaja Sami Särkelän mukaan kolminkertaistamaan myyntinsä viime vuoden Singles' Dayn eli sinkkujen päivän yhteydessä.

Tänä vuonna ketju panostaa jälleen vahvasti sunnuntaina 11. marraskuuta järjestettävän Singles' Dayn markkinointiin. Kampanja näkyy verkossa display- ja videomainontana sekä televisiomainontana. Astetta harvinaisempi markkinointikanava on deittisovellus Tinder.

Gigantin mainonta näkyy Tinderissä profiileina, joiden kanssa voi matchata.

"Kun Gigantin profiili tulee käyttäjälle vastaan Tinderissä, sen kanssa voi machata. Kun match mahdollisesti syntyy, viestimme siitä, mikä Sinkkujen päivä on, miten sitä Gigantissa vietetään ja ohjaamme katsomaan tarjouksia", kertoo markkinointijohtaja Sami Särkelä.

Särkelän mukaan Tinder on markkinointi- ja mainontakanavana suhteellisen uusi, eikä sovelluksen kautta ole Suomessa tehty toistaiseksi kovinkaan monia markkinointiavauksia. Kyseessä ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta Gigantin kohdalla.

"Teimme viime vuonna Tinderissä vastaavan kampanjan, ja se herätti paljon positiivista huomiota. Nytkin olemme valinneet rohkean linjan. Ajatuksena on luonnollisesti se, että tavoitamme Singles' Dayn ydinkohderyhmän eli sinkut. Siksi Tinder sopii hyvin yhdeksi kanavaksi tähän kampanjaan."

Gigantti tuo Singles’ Day -kampanjaa esiin mainoksilla, joiden rohkeat mainoslauseet, kuten pesukoneelle luodun profiilin yhteyteen sijoitettu "intohimona posliini" ja kannettavan tietokoneen profiilin yhteyteen sijoitettu "tulen sun syliin", ovat keränneet huomiota muun muassa Twitterissä. Ihmiset ovat julkaisseet kuvakaappauksia deittisovellus Tinderissä pyörivistä Gigantin mainoksista.

"On ollut ilo huomata, että ihmiset ovat ottaneet ne hyvin vastaan ja esimerkiksi Twitterissä on aktiivista keskustelua ja ihmiset ovat intoutuneet keksimään omia mainoslauseitaan kampanjamme pohjalta", Särkelä kertoo.

Singles' Day dli sinkkujen päivä on merkittävä kauppapäivä erityisesti maailmalla. Se on ohittanut myynnissä jo muun muassa Black Fridayn.

Kuvaavaa on, että kiinalaisen verkkokaupan jätti Alibaban kautta tehtyjen Singles' Dayn ostosten arvo nousi viime vuonna ennätysmäiseen 168 miljardiin yuaniin, eli noin 21,7 miljardiin euroon.

Myös Gigantti ennakoi lauantaille ja sunnuntaille vilkkaita kauppapäiviä. Yksi syy tähän on myös se, että isänpäivä sattuu osumaan tänä vuonna samaan ajankohtaan Singles' Dayn kanssa.

"Odotamme vilkkaita kauppapäiviä tänäkin vuonna. Odotamme sekä lauantaille että sunnuntaille vilkkaita kauppapäiviä. Haluamme samalla myös kasvattaa Singles' Day -päivää ilmiönä", kertoo Särkelä.

Särkelän mukaan Gigantti ei kerro ulos yksittäisten kampanjoiden mediapanostuksia. Kyse on kuitenkin "merkittävästä kampanjasta".

"Tosin on hyvä huomioida, että nyt puhutaan yhdestä viikonlopusta. Kampanja-aika on lyhyempi verrattuna esimerkiksi joulukampanjointiin."

Kampanjaa ovat olleet suunnittelemassa Gigantille Carat ja Nord DDB.

Elektroniikkaketju Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yritys työllistää 1200 henkeä, ja sen liikevaihto on 563 miljoonaa euroa. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö