Cannes Lions

Laura Kukkonen 14.6. 12:37

Glass Lions -töitä tuomaroiva Rafael Rizuto: "Leijonan voittaminen on kuin huumetta"

TBD:n perustaja ja luova johtaja Rafael Rizuto on tänä vuonna mukana tuomaroimassa Glass Lions -töitä Cannesissa. Shortlistalle valitut työt esitellään tuomaristolle tapahtumassa livenä.

Cannes Lions -markkinointikilpailun Glass-kategorian tuomaristossa istuu tänä vuonna TBD:n luova johtaja ja perustaja Rafael Rizuto.

Cannes Lionsin Glass-kategorian shortlist on julkistettu jo etukäteen, koska finalistityöt esitellään festivaaleilla tuomaristoille livenä. Mukana tasa-arvoa edistäviä kampanjoita ruotimassa on San Franciscossa toimivan TBD:n luova johtaja Rafael Rizuto.

"Kategorian tuomarointi on mielenkiintoista, koska shortlistatut työt esitellään tuomaristolle festivaaleilla. Tuomaristo näkee töiden tekijät ja saa kysyä kysymyksiä, mikä on hienoa. Mukana on joitakin todella hyviä töitä", Rizuto sanoo.

Millaisia asioita otat huomioon voittajia etsiessäsi?

"Haluan nähdä isoja ideoita, jotka todella vievät eteenpäin kampanjan tavoitteita. Festivaali toimii niin, että joukossa on paljon töitä, joissa hyvää tarkoitusta käytetään vain palkinnon voittamiseksi. Etsin sellaista työtä, joka luo todellista vaikutusta ja tuo muutosta – ei temppuja tai nopeita ratkaisuja."

Glass-leijonat nostavat esiin sukupuolten tasa-arvoa. Mitä ajattelet Cannes Lionsin moninaisuudesta?

"Asiassa edistytään. Cannes Lions on aidosti kansainvälinen festivaali. Mukana on töitä ja ihmisiä eri maista. Alana meillä on vielä matkaa siinä, miten nostamme naisia markkinoinnissa. Lisäksi tarvitsemme enemmän esimerkiksi afroamerikkalaisia ihmisiä mukaan. On paljon liikehdintää, joka vie moninaisuutta eteenpäin. Glass-kategoria on minulle sopivin. Yksi TBD:n kulmakivistä on moninaisuus. Se ei ole vain optinen asia eikä kyse ole vain sukupuolesta, kansallisuudesta, rodusta, uskonnosta tai

Rafael Rizuto

San Franciscossa toimivan markkinointitoimisto TBD:n perustaja ja luova johtaja. Suomalainen Hasan & Partners omistaa vuonna 2017 perustetusta toimistosta 30 prosenttia.

Rizuto on aiemmin työskennellyt markkinointitoimistoissa Brasiliassa, Dubaissa ja Los Angelesissa. Hän on toiminut muun muassa Ogilvy & Matherissa, 180LA:ssa ja Pereira & O’Dellissä.

Hänen työnsä ovat voittaneet muun muassa Cannes Lions Grand Prix -palkintoja, leijonia, lukuisia One Show -palkintoja, D&AD -kyniä, Effie-kultaa ja LIA-pystejä.

Rizuto tuomaroi Cannes Lions -markkinointifestivaaleilla Glass-kategorian kampanjoita. Kategorian tarkoituksena on nostaa esiin sukupuolten tasa-arvoa edistäviä töitä. Kategorian shortlist-työt esitellään tuomaristolle livenä festivaaleilla.

seksuaalisesta suuntautumisesta. Kaikki tämä on todella tärkeää, mutta ajattelun moninaisuus ajaa sen edelle. Luovuus on ihmisissä ja mitä moninaisemman ryhmän ihmisiä saamme koottuna huoneeseen, sen parempi lopputulos syntyy."

Rizuto kommentoi M&M:lle tuomarointiprosessia ennen shortlistojen julkistamista. Finaalissa on mukana muun muassa TBD:stä kolmanneksen omistavan Hasan & Partnersin Plan Suomelle suunnittelema Sheboard.

Onko sinulla jo suosikkeja Glass Lions -töistä?

"Kyllä, mutta en saa kertoa, mitä ne ovat."

Viime vuonna Fearless Girl -kampanja putsasi Cannes Lionsin palkintopöydän. Onko tänä vuonna odotettavissa vastaavaa ilmiötä?

"Ensinnäkin tämä vuosi on Cannesissa tärkeä, koska se on ensimmäinen isojen muutosten jälkeen. Festivaali on suoraviivaisempi. Eniten minua oli häirinnyt se, että siitä tuli numeroiden festivaali. Kaikki laskivat vain sitä, kuka voittaa eniten palkintoja. Viime vuonna Meet Graham voitti 35 leijonaa – se on törkeää! Cannes Lionsista oli tullut isoimpien toimijoiden pelikenttä. Nyt jokaisen työn voi laittaa vain kuuteen kategoriaan. Uskon, että näemme useamman kampanjan voittavan leijonia. En ole vielä nähnyt mitään samankaltaista isoa ideaa, jollainen Fearless Girl oli viime vuonna. Usein voi jo etukäteen nähdä, mitkä työt ovat voitokkaita. Nyt en näe mitään yksittäistä työtä, joka olisi kaikkein voitokkain."

Työsi ovat voittaneet useita leijonia ja myös Cannes Lions Grand Priz -palkintoja. Mikä tekee työstä leijonan arvoisen?

"Parhaat työt ovat rohkeita ja niissä on jotakin sellaista, mitä emme ole koskaan nähneet. Lisäksi ne edustavat aidosti kyseessä olevaa brändiä. Olen taustaltani AD ja idea on minulle hyvä vain, jos se näyttää hyvältä. Työn toteutuksen taidokkuus on yhtä tärkeä kuin idea."

Mitä leijonan voittaminen merkitsee suunnittelijalle?

"Se on sykähdyttävin kokemus koko alalla. Muistan, kuinka sain ensimmäistä kertaa työni Cannesin shortlistalle. Soitin äidilleni itkien! Leijonan voitto on tulosta verestä, hiestä ja kyynelistä. Merkitsee paljon, että työ tunnustetaan kollegojen toimesta Cannes Lionsin kaltaisessa paikassa. Kun saa hyväksynnän alan parhailta ja he ovat nostaneet työsi maailman parhaiden joukkoon – se tunne on kuin huumetta."

Onko Cannes Lionsissa tärkeämpää itse kilpailu vai festivaali?

"Olen yrittänyt käydä Cannesissa joka vuosi alkaen vuodesta 2008. Siellä voi latautua ja löytää inspiraatiota sekä nähdä hienoa ja uraauurtavaa työtä. Kyseessä on luovuuden festivaali, jossa on paljon julkisuudenhenkilöitä puhumassa, mutta minulle siinä on kyse itse työstä. Menen Cannesiin eri syistä joka vuosi. Joskus minulla on kisassa vahva työ ja toivon sen voittavan. Useimmiten menen sinne tapaamaan ihmisiä ja vanhoja ystäviä eri puolilta maailmaa. Tällä kertaa olen tuomaroimassa, mikä on uutta. Cannes Lions on kisojen Graalin malja, joten on hienoa nähdä koko tapahtuma sisäpuolelta."

Tuleeko TBD:lle leijonia tänä vuonna?

"Ei, koska emme ole lähettäneet töitä Cannesiin. Aloitimme vasta viime lokakuussa ja minun standardini ovat korkealla. Emme ole vielä tehneet mielestäni leijonan arvoista työtä. Tänä vuonna olen iloinen siitä, että olen tuomaristossa ja voin promota toimistoamme sitä kautta. Vuonna 2019 tulee varmasti leijonia."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö