Vaikuttajamarkkinoinnin mittausalustan kehittäneen Gofamerin toimitusjohtaja Jere Virtanen pitää kummallisena, että yhä vuonna 2020 valtaosa vaikuttajamarkkinointia käyttävistä yrityksistä luottaa kuvakaappauksiin tai viesteillä raportoituihin lukuihin.

”En tarkoita, ettei vaikuttajiin pitäisi luottaa, mutta haluan herättää kysymyksen, että kun vaikuttajamarkkinointi on valtaosin digitaalista, eikö sen pitäisi olla läpinäkyvää kaikille osapuolille, jolloin tiedetään, mistä maksetaan. Olemme huomanneet, ettei asia ole Amerikassakaan sen paremmissa kantimissa”, Virtanen sanoo M&M:lle.

Suomalainen Gofamer on vaikuttajien markkinointiarvon mittausjärjestelmä, joka palvelee niin vaikuttajia itseään kuin myös managereita, urheilu-, viihde- ja kulttuuriyhteisöjä sponsoreineen sekä mainos- ja mediatoimistoja. Se pyrkii maksimoimaan vaikuttaja- ja sisältömarkkinoinnin läpinäkyvyyden ja auttamaan toimijoita kehittämään ja optimoimaan vaikuttajamarkkinointiaan reaaliaikaisten tulosten avulla.

Gofamerin ovat perustaneet urheilumarkkinoinnin ammattilaiset Jere Virtanen ja Marko Martikainen. Palvelun arvonmittausalgoritmi analysoi ja välittää vaikuttajien työn tulokset suoraan yhteistyökumppanille.

”Olemme palvelua kehittäessämme huomanneet, että esimerkiksi mainos- ja mediatoimistot voivat käyttää kymmeniä tunteja pelkkään raportointiin ja vaikuttajien kuvakaappausten odotteluun ja luettelointiin. Koska Gofamerin keräämä data tulee suoraan sosiaalisista medioista, kuten Facebookista, Instagramista, Twitteristä, Youtubesta ja blogeista, on palvelun tarjoama raportointi täysin läpinäkyvää ja reaaliaikaista”, Virtanen sanoo.

Tuotekehitystä vaikuttajien kanssa

Gofamer on ollut tuotekehitysyhtiönä olemassa vuodesta 2014 asti. Palvelu saatiin valmiiksi markkinoille viime vuoden lopulla.

”Visiomme siitä, että vaikuttajamarkkinoinnin pitäisi muuttua läpinäkyväksi, kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kuitenkin koko alan raportointi tuntuu toimivan kuvakaappauksilla ja jokainen ymmärtää, että Photoshop on helppo työkalu, jos sitä haluaa käyttää tulosten väärentämiseen. Meidän tarinamme keskittyy siihen, että haluamme auttaa molempia osapuolia läpinäkyvään yhteistyöhön”, Virtanen sanoo.

Gofamer on hyödyntänyt tuotekehityksessä useita vaikuttajia. Toisen perustajan Marko Martikaisen mukaan vaikuttajien näkökulmasta Gofamerin suurin hyöty on mahdollisuus nähdä yhdellä silmäyksellä, miten omat sosiaalisen median kanavat suorittavat ja mikä sisältö toimii niissä parhaiten. Myös raportointiin käytettyä aikaa ja vaivaa säästyy.

”Lystin maksajien eli yhteistyökumppanien etu tulee siinä, että he saavat kampanjoidensa tulokset automaattisesti. Tällaisen palvelun ja sen tuottaman datan tarve on ilmeisen selkeä, sillä olemme saaneet rahoitusta tuotekehitykseen myös vaikuttajilta itseltään. Osakkainamme ovat jo Peetu Piiroinen, Markus Selin, Antti Luusuaniemi, Janne Niinimaa ja Sami Hedberg sekä useita liike-elämän vaikuttajia”, Martikainen kertoo tiedotteessa.

Virtasen mukaan suurin osa Gofameria käyttävistä vaikuttajista käyttää palvelua kehittyäkseen vaikuttajina. He pystyvät raportoimaankin alustan avulla, mutta kun myös asiakasyrityksillä on käytössään omat tilit, ne pääsevät suoraan käsiksi palvelun sisältämään dataan.

Martikainen näkee Gofamerin piiskan sijaan vaikuttajia kannustavana porkkanana:

”Kun vaikuttaja saa puhdasta, selkeäksi analysoitua dataa onnistumisestaan, oppii hän kehittämään omaa sisällöntuotantoaan parempaan suuntaan. Tämä kasvattaa paitsi seuraajamääriä, myös vaikuttajan mainosarvoa”, Martikainen sanoo.

Urheiluseurat saavat pelaajien somedatan

Myös esimerkiksi urheiluseurat, festivaalit ja muut tapahtumat voivat käyttää Gofameria vaikuttajiensa ja esiintyjiensä tuotteistamiseen. Virtasen mukaan urheiluseurat pystyvät palvelun avulla helposti näyttämään, kuinka suuri ja vaikuttava media heidän urheilijakaartinsa on.

”Palvelu tuottaa sponsoreille päivittäin reaaliaikaiset tavoittavuuslukemat sekä kohderyhmien demografiat. Kumppanit näkevät myös, kuka urheilijoista on vaikuttavin paitsi kentällä, myös mediassa ja fanien keskuudessa”, Virtanen sanoo.

Myös seuran myyntijohto saa kattavan kuvan pelaajien suoriutumisessa omissa mediakanavissaan.

”Tarjoamme seuroille oman hallintanäkymän, josta seurajohto ja sponsorit näkevät, kuinka suuri sosiaalisen median potentiaali koko joukkueella on, kenen sometekemiseen kannattaa kulloinkin panostaa, kuka pelaajista kaipaa sisältöihinsä kenties tukea ja kuinka vaikuttavaa näkyvyyttä yhteistyökumppaneille pystytään lopulta tarjoamaan. Jos yhteistyökumppani saa valjastettua seuran ja sen virallisten medioiden lisäksi tuekseen myös pelaajat omine tarinoineen ja sosiaalisen median kanavineen, tuottaa yhteistyö lisäarvoa kaikille osapuolille”, Virtanen sanoo.

Yksi käytännön esimerkki Gofamerin palvelun käyttäjästä on Korisliigassa pelaava Helsinki Seagulls, joka on aktiivisesti analysoinut sosiaalisen median kanavissaan tehtyä sisältömarkkinointia ja sitouttanut pelaajiaan yhteistyökumppanuuksiinsa. Samalla Gofamer on saanut palvelun kehittämisessä hyödyllistä käytännön kokemusta.

”Amerikassa on yleistä, että seurat tekevät pelaajien kanssa erillisen sosiaalisen median sopimuksen. Suomessa ei vielä olla lähelläkään vastaavaa, mutta olemme usean vuoden ajan saaneet pelaajien sosiaalisen median lukemat Seagullsin myynnin käyttöön”, Virtanen kertoo.

Hänen mukaansa seuran kumppanit ovat olleet kiinnostuneita yhteistyömahdollisuuksista myös pelaajien kanssa.

Gofamer näkee vaikuttajaverkostoissa suuren asiakaspotentiaalin paitsi Suomessa, myös maailmalla.

”Olemme ravanneet palvelun kehitysvaiheessa paljon Yhdysvalloissa ja päässeet esittelemään Gofameria myös maailman suurimmille urheiluviihteen toimijoille”, Virtanen sanoo.

Hän uskoo alustavan kiinnostuksen konkretisoituvan, kuhan kansainvälisille pelipaikoille taas pääsee matkustamaan.

Jalkapallolegendat eivät päässeetkään vierailulle, mutta huomiota tuli

Gofamerin ensimmäinen kansainvälinen vaikuttajayhteistyö peruuntui tänä keväänä koronaviruspandemian vuoksi.

”Olimme maaliskuussa tuomassa Suomeen Manchester Unitedin pelaajalegendoja ja rakentamassa heidän ympärilleen Pohjois-Euroopan suurinta ManUnited-fanitapahtumaa. Gofameria hyödynnettiin tapahtuman markkinoinnissa ja oli helppo nähdä, että urheiluvaikuttajien tuoma lisäarvo siivitti tapahtumamme suuriin kansainvälisiin medioihin aina Brasiliaa myöten”, Virtanen kertoo.

”Jahka Legends night in Helsinki toteutuu turvallisempana ajankohtana, odotamme sinne satoja vieraita ulkomailta. Peruuntumisesta oli se konkreettinen hyöty, että saimme kaiken kaaoksen keskellä tulevalle tapahtumalle yhteistyökumppaneita myös ulkomailta”, Virtanen sanoo.

Tapahtuman yhteydessä oli tarkoitus juhlistaa Virtasen perustaman yksityisen Manchester Unitedille omistetun Red Room -museon avajaisia.

Virtasen kaksoisrooli Gofamerissa ja Helsinki Red Room -museossa helpotti henkilöbrändäystä, kun pandemia-aikaa alettiin käyttää hyödyksi sisällön tuottamiseen.

”Julkaisimme asioita verkossa ja seurasimme, mikä toimii. Huomasimme, että hullu suomalaisuus puri, ja sitä hyödyntämällä pääsimme läpi muun muassa CNN:llä. Sen jutun julkaisun jälkeen saimme tuhansia yhteydenottoja puolessatoista vuorokaudessa”, Virtanen kertoo.

Myös muissa maailman kolkissa julkaistut jutut ovat saaneet paikalliset yritykset kiinnostumaan.

”Minun näkökulmastani tämä on eräänlainen ympyrän sulkeutuminen. Kokonaisuuteen liittyvät monta vuotta rakentamamme vaikuttajamarkkinoinnin mittausalusta ja minun hullu jalkapallofanitukseni, ja sitä kautta olemme saaneet kansainvälisiä kumppanuuksia”, Virtanen sanoo.

Hän kertoo, että myös Manchester United on ollut paljon aiempaa aktiivisemmin yhteydessä, ja Gofamer on päässyt auttamaan muutamaa seuran ympärillä toimivaa järjestöä.