Google on ilmoittanut, ettei se salli jatkossa mahdollisuutta käyttää niin kutsuttuja customer match -työkaluja poliittisen mainonnan kohdentamiseen, uutisoi AdAge.

Kyse on teknologiasta, jonka avulla markkinoijat voivat tarjota viestejä suoraan äänestäjille heidän sähköpostiyhteystietojensa perusteella. Tämä on ollut yksi tehokkaimmista ja sen vuoksi myös suosituimmista työkaluista poliittisen mainonnan kohdentamiseksi.

Customer match- teknologia on synnyttänyt paljon soraääniä. Tarkoin kohdennetun digimainonnan on yleisesti katsottu olleen merkittävä tekijä muun muassa siinä, että Donald Trump voitti Yhdysvaltain presidentin vaalit syksyllä 2016 demokraattien ehdokas Hillary Clintonia vastaan.

Trumpin taustajoukot lähettivätkin tuoreeltaan Googlen ilmoituksen jälkeen palautetta yhtiön aikeista suitsia kritisoitua teknologiaa.

”Mikäli Hillary (Clinton) olisi voittanut, näitä työkaluja olisi ylistetty”, Trumpin tiimin digijohtaja Gary Coby kommentoi Twitterissä.

Trumpin tiimi ilmaisi huolensa siitä, että Facebook voisi seurata Googlen esimerkkiä kieltämällä niin kutsuttujen mukautettujen yleisöjen käyttämisen poliittisessa mainonnassa.

Mukautetut yleisöt (engl. custom audiences) ja customer match -työkalut toimivat saman logiikan mukaisesti.

Molemmissa tapauksissa mainostaja tuo sähköpostilistoja alustoille ja he voivat kohdistaa mainoksia kyseisiin sähköposteihin, jos kyseinen henkilö on kirjautunut Facebookiin tai Googleen.

Liittovaltion vaalilautakunnan puheenjohtaja Ellen Weintraub kehui Googlea sen toiminnasta ja painosti Facebookia seuraamaan nyt kilpailijansa esimerkkiä.

"Tämä on Googlelta tervetullut siirto, joka tunnustaa ongelmat, joita poliittisen mainonnan mikrotargetointi on aiheuttanut demokratialle”, Weintraub kommentoi Twitterissä.

Facebook joutuu väistämättä pohtimaan omaa suhdettaan poliittiseen mainontaan lähitulevaisuudessa.

Twitterin tuore päätös kieltää poliittinen mainonta alustallaan kokonaan yhdessä Googlen ilmoituksen kanssa merkitsevät sitä, että kaikkien katseet on nyt suunnattu Mark Zuckerbergin johtamaan sosiaalisen median jättiin.

”Nyt on Facebookin siirron aika”, Weintraub kiteyttää.