Black Friday -ostospäivä kiinnosti suomalaisia enemmän kuin aiemmin, kertoo Google tiedotteessaan.

Ostospäivään liittyviä hakuja tehtiin kolme kertaa enemmän kuin viime vuonna tapahtuman aikaan.

Hakuja tehtiin eniten heti torstain ja perjantain välisenä yönä vuorokauden vaihtuessa ja uudelleen perjantaina aamulla, jonka jälkeen kiinnostus jatkui tasaisena iltaan saakka.

Black Fridayn aikaan tehtii paljon hakuja brändeihin ja ostopaikkoihin liittyen. Eniten Black Friday -ostospäivään liittyviä hakuja tehtiin brändeillä kuten Gigantti, Expert, Jimms, XXL, CDON, Anttila ja Zalando. Myös yleiset haut kuten "black friday tarjoukset" olivat suosittuja.

Mobiililaitteiden käyttö kasvu näkyi myös Black Friday -hauissa, sillä joka toinen haku tehtiin mobiililaitteella.

Toimialasta riippuen iso osa ostoksista tehdään edelleen fyysisessä liikkeessä, mutta mobiililaitteilla on suuri rooli tiedonhankinnassa ja ostospäätöstä tehdessä, Googlesta kerrotaan.

"Ostopäätökset syntyvät useiden lyhyiden kosketusten summana. Markkinoijien on löydettävä tavat olla läsnä relevantilla tavalla näissä mikrohetkissä", neuvoo Googlen markkinointipäällikkö Sami Kankkunen tiedotteeessa.