Muutos, joka tulee vaikuttamaan yli puoleen kaikista verkon käyttäjistä tapahtuu asteittain vuoteen 2022 mennessä. Käytännössä tämä tulee muuttamaan verkkomainonnan lainalaisuuksia, sillä evästeitä käytetään verkkomarkkinoinnin kohdentamisessa.

Google alkaa seuraavaksi testata uusia tapoja personalisoida ja mitata verkkomainontaa. Se ilmoitti elokuussa Privacy Sandbox -aloitteestaan, jolla se pyrkii luomaan uusia verkkomainonnan standardeja, jotka huomioisivat yksityisyydensuojan paremmin verkossa.

Muutoksilla tulee olemaan suuri vaikutus erityisesti mainosteknologiayrityksiin, jotka ovat nojanneet toiminnassaan kolmansien osapuolien tietoihin. Adweekin haastattelema Vox Median johtaja Ryan Pauley ennustaa, että kolmansien osapuolien data tulee muutoksen myötä katoamaan kokonaan.

Cookiettomasta maailmasta on jo spekuloitu, sillä Googlen päätöstä on osattu odottaa. Uudenlainen kohdentaminen voisi jatkossa kohdistua enemmän kontekstiin kuin käyttäjään. Jatkossa tietoa voitaisiin kerätä siitä, mitä ihmiset kuluttavat, miten, milloin ja missä. Natiivimainonnan kasvu voi olla yksi kasvava trendi samoin kuin sellaisten mainoskanavien käyttö, jotka eivät ole kytköksissä kolmansien osapuolien dataan, eli perinteinen televisio, sähköposti tai sovellukset.