Digimainonta

Aleksi Ylä-Anttila 7.12. 16:03

Google käy taistoon ärsyttäviä verkkomainoksia vastaan – uusi Chrome-selain asettaa väärinkäytöksiin syyllistyvät sivut mustalle listalle

Colourbox

Käyttäjällä on halutessaan mahdollisuus ottaa selaimeen liitetty mainonnanestotoiminto pois käytöstä.

Googlen uusi Chrome-selain, Windows-, Mac-, ja Linux-käyttöjärjestelmille kehitetty versio 71, on lisännyt Chrome-selaimelle mahdollisuuden tunnistaa verkkosivut, jotka hyödyntävät petollisia tai liian aggressiivisia mainostekniikoita, uutisoi Marketing Land.

Selain asettaa kyseiset sivustot mustalle listalle, ja 30 päivää sen jälkeen, kun Google on lähettänyt sivustoa koskevan varoitusilmoituksen, kyseisille sivustoille sijoitettuja mainoksia ei näytetä Chrome-selaimen kautta sivustoilla vieraileville käyttäjille.

Käyttäjällä on halutessaan mahdollisuus ottaa selaimeen liitetty mainonnanestotoiminto pois käytöstä.

Väärinkäytön muotoja ovat esimerkiksi piilotetut klikkauskohdat ja klikkaa eteenpäin -nappulat, joilla haetaan tietoa tuotteesta.

Kalastelijat houkuttelevat käyttäjää luovuttamaan henkilökohtaisia tietojaan käyttämällä mainoksia, jotka ovat keskusteluapplikaatioiden näköisiä tai käyttöjärjestelmän ilmoituksia ja muita harhaanjohtavia kehotuksia.

Aiemmat Chromen versiot ovat tarjonneet torjuntakeinoinaa muun muassa ei-toivottujen uudelleenohjauksien estoa ja automaattisten ponnahdusikkunoiden estoa sekä videoiden automaattisten toistojen rajoituksia.

Tuotepäällikkö Vivek Sekhar Googlelta toteaa kuitenkin, että Chromen aiemmat suojaukset eivät menneet tarpeeksi pitkälle. Google Chrome alkoi estää ärsyttäviä ja tungettelevia mainoksia helmikuun puolivälissä julkaistulla ohjelmistoversiolla.