Markkinointi

Ville Perttula 14.3. 14:50 päivitetty 14.3. 14:52

Google poisti viime vuonna 2,3 miljardia kelvotonta mainosta – hakukonejätti ottaa poliittiset mainokset syyniin kevään EU-vaaleissa

Colourbox

Tilastopalvelu Statistan julkaiseman arvion mukaan viime vuonna maailmassa tehtiin 16,8 miljardia euron edestä mainoshuijauksia.

Mainoshuijaukset ovat digimaailmassa kasvava riesa. Tilastopalvelu Statistan julkaiseman arvion mukaan viime vuonna maailmassa tehtiin 16,8 miljardia euron edestä mainoshuijauksia. Mainoshuijausten arvon arvioidaan kasvavan vuoteen 2022 mennessä noin 40 miljardiin euroon.

Hakukoneyhtiö Google kertoo blogipostauksessaan poistaneensa viime vuonna 2,3 miljardia käyttäjäehtoja rikkovaa mainosta. Siivottavien mainosten määrä on laskenut, sillä vuonna 2017 Google poisti palveluistaan 3,2 miljardia kelvoton mainosta.

Viime vuonna poistettujen mainosten joukossa on esimerkiksi 207 000 pääsylippujen jälleenmyyntiin kohdistuvaa mainosta ja 58,8 miljoonaa mainosta, joilla huijarit yrittivät kalastella Googlen käyttäjien tietoja.

Google kertoo viime vuonna myös puuttuneensa esimerkiksi riippuvuushoitoja tarjoavien tahojen mainontaan. Nyt Googlessa pystyvät mainostamaan vain sertifioidut riippuvuuksia hoitavat tahot. Google ei erittele, millaisista hoidoista on ollut kyse eikä sitä, koskeeko sääntö myös Suomea.

Myös noin miljoona käyttäjätiliä sai kenkää Googlen palveluista viime vuonna. Poistettujen tilien määrä on kaksinkertaistunut viime vuodesta. Teknologiajätti kertoo käyttävänsä koneoppimista tunnistaakseen huijauksia tehtailevat käyttäjät.

Poliittinen mainonta syyniin

Google muutti Yhdysvalloissa pidettyjen kongressivaalien varten poliittista mainontaan koskevia käyttäjäehtoja.

Nyt Googlen Yhdysvalloissa julkaisemien mainosten täytyy olla hakukoneyhtiön varmentamia. Google perusti myös poliittisen mainonnan rahoitusta keräävän rekisterin, josta voi seurata, mitkä tahot rahoittavat vaalimainoksia. Yhtiö tuo samanlaisen rekisterin Eurooppaan tänä keväänä EU-vaaleja varten.