Verkkokauppa on helpottanut monen kuluttajan arkea. Vaihtoehtoja erilaisten ostokohteiden etsimiseen ja selailuun löytyy runsaasti.

Hektisen arjen keskellä ostamisessa ja tiedon hankinnassa korostuvat erityisesti nopeus ja helppous. Google pyrkii vastaamaan näihin tarpeisiin lanseeraamalla shopping-mainokset nyt Suomessa, Kreikassa, Unkarissa, Romaniassa ja Slovakiassa.

Shopping-mainokset sisältävät yksityiskohtaista tuotetietoa, kuten kuvan ja hinnan. Mainostajat voivat hyödyntää näitä visuaalisia mainoksia tavoittaakseen yleisön, joka on jo etsimässä kyseisiä tuotteita. Tämä tarkoittaa Googlen mukaan sitä, että asiakkaat reagoivat mainokseen todennäköisemmin.

Jos yritys esimerkiksi myy balettitossuja, mainoksissa voidaan näyttää balettitossujen ja balettitarvikkeiden kuvia, kuvauksia ja hintoja sekä yrityksen nimi.

Shopping-mainokset on nyt lanseerattu Suomessa, ja ne ovat kaikkien käytössä mutta niiden näkyvyyttä nostetaan Googlen mukaan vähitellen loppuvuotta kohti.

"Shopping-mainoksissa se, miten ja missä mainoksia näytetään, perustuu avainsanojen sijaan Kauppiasportaalissa olevaan tuotedataan. Kauppiasportaalin kautta lähetty tuotedata sisältää tietoa myydyistä tuotteista. Datan avulla yhdistämme käyttäjien haut mainoksiin, jotta käyttäjille näytetään mahdollisimman osuvia tuotteita", kertoo Googlen toimialajohtaja Kati Riikonen.

Googlen oma tutkimusdata kertoo, että Google-haku on tavalla tai toisella osallisena 60 prosentissa kaikesta vähittäiskaupan ostamisesta Suomessa.

Lisäksi 70 prosenttia kaikista kauppaan liittyvistä hauista tehdään mobiili­päätelaitteella. Älypuhelin on väylä ostaa ja myydä sekä hakea tietoa. Digitaalisessa ekosysteemissä keskeistä onkin sisäistää, että verkkokauppa ja kivijalkamyymälä täydentävät toisiaan.

Riikosen mukaan shopping-mainokset ovat olleet jo pitkään käytössä monessa muussa maassa ja suomalaiset kaupan alan vientiyritykset ovat käyttäneet mainosmuotoa erinomaisin tuloksin.

Miksi tämä on mainostajalle kiinnostava tapa mainostaa tuotteita ja palveluita?

"Googlen tutkimusten mukaan noin puolet ihmisistä inspiroituu tekemään ostoksia kuvien perusteella. Samaan aikaan Googlen hakumainonta on tehokkain tapa tuoda ihmisiä sekä verkkokauppaan että kertoa ihmisille, että tuote on saatavilla kivijalkamyymälästä. Shopping toimii erinomaisesti näiden yhdistelmänä."

"Suosittelemme Shopping-mainoksia tekstimuotoisten hakumainosten lisänä juuri niihin tuotteisiin, joita kauppias haluaa nostaa ensimmäiseksi esille. Näitä usein ovat joko tuoteuutuudet, halutuimmat tuotteet tai esimerkiksi tuotteet, joiden varastoa kauppa haluaa tyhjentää. Tulokset on helppo mitata suoraan myynnin määrällä", Riikonen kertoo M&M:lle.

Shopping-mainokset ovat nyt saatavilla kaikkiaan 94 maassa. Kauppiaat voivat tehdä yhteistyötä ostovertailupalvelujen, kuten Comparison Shopping Servicesin ja CSS:n, kanssa mainostaakseen tuotteitaan.

Ulkomaille laajentuneet tai laajentuvat yritykset voivat saada tukea usean eri kielen käyttämiseen ja jos tuotteita myydään ja toimitetaan useisiin eri maihin, hintatiedot näytetään automaattisesti paikallisessa valuutassa.