Mainonta

Ville Perttula 14.3. 12:50

Googlella on takanaan mainosten poistotalkoot – viime vuonna kyytiä sai 3,2 miljardia mainosta

Hakukoneyhtiö kertoo poistaneensa 100 mainosta sekunnissa viime vuonna.

Google on urakoinut viime vuonna sen mainosehtojen vastaisia mainoksia pois verkosta melko runsaasti.

Yhtiö kertoo siivonneensa verkosta viime vuonna yhteensä 3,2 miljardia mainosta. Mainoksia poistettiin 100 kappaletta sekunnissa. Yhtiö kertoi asiasta blogissaan.

Google poisti myös 66 miljoonaa mainosta, joissa yritettiin huijata käyttäjä klikkaamaan linkkiä sekä 48 miljoonaa mainosta, joissa houkuteltiin asentamaan epätoivottuja sovelluksia. Google torjui myös mainontaa, joka johti haittaohjelmia sisältäville sivuille. Tällaisia mainoksia yhtiö blokkasi 79 miljoonaa kappaletta.

"Tämä tarkoittaa, että saimme blokattua valtaosan huonoista mainoskokemuksista, kuten esimerkiksi haittaohjelmia tai tietojen kalastelua sisältäviä mainoksia", Googlen mainospomo Scott Spencer kirjoittaa.

Google haluaa korostaa omaa rooliaan mainospoliisina hyvästä syystä. Isot mainostajat kuten Unilever ja Procter & Gamble ovat uhanneet vetää mainoksiaan pois Googlesta ja Facebookista, elleivät alustajätit ota vastuuta julkaistusta sisällöstä.

”Unilever ei sijoita alustoihin, jotka eivät suojele lapsiamme tai jotka edesauttavat yhteiskunnan jakautuneisuutta ja lisäävät vihaa”, Unileverin markkinointijohtaja Keith Weed kertoi helmikuussa.

Yhtiöt ovat huolissaan, että niiden mainoksia päätyy mainoksille sopimattoman sisällön yhteyteen.

Marraskuussa muun muassa Lidl, Mars, HP, Deutche Bank, Sky ja BT vetivät mainoksensa pois Youtubesta ja Googlesta, koska heidän mainoksiaan oli Youtube-videoissa, joissa oli esiintyi vähäpukeisia lapsia. Asiasta uutisoi muun muassa BBC.

Google kertoi viime kuussa lopettavansa häiritsevän mainonnan näyttämisen Chrome-selaimessa.

Pannassa ovat mainokset, jotka eivät täytä Coalition for Better Ads -hankkeen viime vuonna laatimia hyvän verkkomainonnan standardeja. Standardeja eivät täytä muun muassa mainokset, jotka välkkyvät, käynnistyvät automaattisesti äänet päällä tai peittävät liian suuren osan näytöstä.