Juttu on julkaistu alun perin Markkinointi & Mainonta -lehdessä 11/2019.

Kädet liikkuvat puolelta toiselle. Silmät tuikkivat. Välillä kuuluu kevyt naurahdus, välillä suu taittuu mietteliääksi viivaksi.

Google n Suomen-maajohtaja Antti Järvinen innostuu pääs­tessään perkaamaan laajaa, mutta sitäkin tärkeämpää kysymystä: miten suomalainen yritys voi varmistaa elinvoimaisuutensa ja kilpailu- kykynsä globaalissa, digitaalisessa maailmassa?

Järvisen pääviesti on selvä. Jokaisen suomalaisen yrityksen on viimeistään nyt sisäistettävä kuluttajakäyttäytymisen peruuttamaton muutos, jonka alkutahdit lyötiin vuonna 2007 ensimmäisten Applen iPhone-älypuhelimien ilmestyessä markkinoille.

"Suomessa on paljon yrityksiä, jotka katsovat kivijalkakauppaa ja sähköisiä kanavia erillisinä ­bisneksinä. Tämä on karkea virhe", Järvinen sanoo.

Googlen oma tutkimusdata kertoo, että Google-haku on tavalla tai toisella osallisena 60 prosentissa kaikesta vähittäiskaupan ostamisesta Suomessa.

Lisäksi 70 prosenttia kaikista kauppaan liittyvistä hauista tehdään mobiili­päätelaitteella. Älypuhelin on väylä ostaa ja myydä sekä hakea tietoa. Sanalla sanoen: väline tehdä bisnestä.

Järvisen mukaan suuri viisauden alku onkin ymmärtää tämä digin ja kivijalan rinnakkaiselo. Ne eivät syö toisiaan. Ne ruokkivat toinen ­toistaan. Tästä Järvisellä on myös tuore esimerkki.

Google teki tavarataloketju Gigan­tin kanssa pilottiprojektin, jossa se integroi kehittämänsä Store Sales Direct -nimisen työkalun Gigantin prosesseihin ja järjestelmiin.

Keskiössä oli Googlen työkalun ohella ketjun oma asiakkuudenhallintajärjestelmä ja kassalla myöntämät sähköiset kuitit, jotka voidaan ­toimittaa esimerkiksi asiakkaan sähköpostiin. Näin saatiin kerättyä analyysiin tarvittava data offline-­myynnistä.

Kytkemällä datan Google-mainoksiin kumppanit pystyivät todentamaan hakukonemarkkinoinnin tuoman kontribuution kivijalkamyyntiin.

Data osoitti muun muassa, että mobiililaitteella mainosta klikanneet ostivat tuotteen todennäköisemmin kivijalasta kuin verkkokaupasta ja että noin kilometrin säteellä kivijalkamyymälästä majailevat käyttäjät ostivat tuotteen 1,3 kertaa todennäköisemmin kivijalasta klikattuaan mainosta.

"Tässä on kyse teknologian valjastamisesta liiketoiminnan veturiksi yhteistyön kautta. Kun minkä tahansa toimenpiteen myyntiä tai ­asiakkaiden määrää lisäävä vaikutus lyödään pöydälle, sellaista toimitusjohtajaa ei olekaan, joka ei siihen investoisi", Järvinen sanoo.

Vaikka Järvinen ei mielellään puhu globaaleista digijäteistä, kuten Amazon ista, Netflix istä tai Facebook ista, hän suosittelee mitä tahansa yritystä perehtymään verkkokauppa Amazonin alustalla oleviin myydyimpien tuotteiden tuotekuvauksiin.

Kyse on digitaalisesta palvelumuotoilusta eli siitä, millä tavalla tuote tai palvelu on laitettu tarjolle.

"Kattavat tuotekuvaukset ja hyvälaatuinen, kaunis kuvamaailma ovat online-alustalla samanlainen pysäyttäjä kuin mallinuken päälle puettu tyylikäs takki kivijalassa. Asiakkaan huomio on saatava ensin."

Vuonna 2016 alkanut työ Googlella on opettanut Järviselle, että innovaatio voi tulla mistä tahansa. Eniten yrityskulttuuria muokkaavat innovaatiot liittyvät ajattelutavan uudistamiseen ja itsensä sekä omien työtapojensa jatkuvaan haastamiseen.

Osuvia esimerkkejä Suomessa ovat maailmalla menestystä niittäneet peliyhtiöt Supercell, Rovio ja yhdys­valtalaisen pelitalo Zynga n vastikään 610 miljoonalla eurolla ostama Small Giant Games.

Vaikka talousvaikuttaja Björn ­Wahlroos on todennut, etteivät peli­yhtiöt ratkaise Suomen talouden kipukohtia, niiden toimintatavat ja -kulttuuri saattavat laajasti optimoituna sen hyvinkin tehdä, Järvinen arvioi.

"Nämä yritykset etsivät koko ajan uusia myyntiratkaisuja ja -kanavia sekä haastavat itseään rekrytoimaan erikoisosaajia, kuten koodareita, data- analyytikoita ja palvelumuotoilun tekijöitä."

"Tätä kautta voi syntyä innovaa­tioita, jotka saavat suomalaiset kasvamaan myös ­kuluttajabisneksessä. Meillä on siihen kaikki tarvittava osaaminen", Järvinen sanoo.

"Palvelukokemus nostaa merkitystään"

Kuka on tärkein esikuvasi ja miksi?

"Oma isäni. Hän on kauppakorkeakoulun käynyt yrittäjä ja tehnyt uransa autoalalla. Hän meni läpi hyvien ja huonojen aikojen ja osasi olla samalla yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hän on tarjonnut minulle aina palloseinän ja perspektiivin käydä keskustelua. Hänen jalanjäljissään menin myös kauppakorkeakouluun."

Matkustelet paljon. Miten työ- ja perhe-elämän yhdistäminen onnistuu?

"Siinä on välillä haastetta. Yritän ottaa perheelle aikaa aina, kun se on mahdollista. Me mökkeilemme ja matkustamme paljon yhdessä, vaikka matkustan myös työni puolesta. Se on kuitenkin erilaista, kun saamme erilaisissa kohteissa jakaa yhdessä kokemuksia ja elämyksiä."

Mikä on hienoin asia Suomessa?

"Aika monesti ihmiset sanovat, että se on yhteiskunnan toimivuus tai turvallisuus. Maailmalla olen havainnut, ettei Suomi tässä mielessä ole poikkeuksellinen paikka moneen muuhun maahan verrattuna. Uniikkia on se, että meillä on aika paljon puhdasta ja vielä koskematonta luontoa."

Millainen on moderni, puhutteleva brändi?

"Sellainen, joka pystyy tarjoamaan markkinoinnin palveluna, oppii asiakkuuksistaan ja tuo koko ajan vähän lisää asiakkuuden rikastamiseksi. Asioinnin pitää olla todella sujuvaa. Hektisen arjen keskellä on tärkeää, että asiat hoituvat vaivattomasti. Sitä kautta palvelukokemus nostaa merkitystään."