Googlen entinen mainostoiminnan johtaja Sridhar Ramaswamy on perustanut oman hakukoneyhtiön Neevan. Hän lähti Googlelta kaksi vuotta sitten.

Neevan on tarkoitus haastaa Google, jonka hakukoneella tehdään yli 90 prosenttia kaikista maailman hauista, New York Times kertoo.

Neeva eroaa Googlesta siten, ettei yhtiön toiminta perustu mainoksiin tai käyttäjistä kerätyn datan myymiseen. Ramaswamyn mukaan yhtiön tulot tulevat kuukausimaksuista. Neevan on myös tarkoitus hakea tietoa internetin lisäksi käyttäjän henkilökohtaisista tiedostoista, kuten sähköpostista.

Neeva on ilmainen sen testikäyttäjille vuoden loppuun asti. Sen jälkeen palvelu muuttuu maksulliseksi, mutta hinta ei ole vielä tiedossa.

Googlen haastaminen ei kuitenkaan tule olemaan helppoa, sillä kuluttajat harvoin haluavat maksaa palveluista, joita saavat ilmaiseksi, vaikka palvelu keräisikin käyttäjistään tietoja. Googlella on myös monta muuta kilpailijaa, jotka eivät ole kuitenkaan pystyneet Googlen asemaa horjuttamaan.

"Minun on tehtävä jotain muuta elämässäni”

Ramaswamylla on hyvä ymmärrys alasta, sillä hän ehti työskennellä Googlella yli 15 vuoden ajan. Parhaimmillaan hänen vastuullaan olleen mainospuolen liikevaihto oli yli 115 miljardia dollaria vuodessa. New York Timesin mukaan Ramaswamya on myös aiemmin tituleerattu ”internetmainonnan tärkeimmäksi henkilöksi”.

Ramaswamy uskoo nyt siihen, että mainospohjaisuus johtaa huonompaan palveluun. Juuri tähän hän omien sanojensa mukaan kyllästyi työskennellessään Googlella.

Google rupesi Ramaswamyn johdolla työntämään hyödyllisiä hakutuloksia alaspäin hakusivulla, jotta mainoksille saatiin enemmän tilaa. Tämä on ongelmallista hänen mukaansa erityisesti mobiililaitteilla.

Ongelma pahenee ajan myötä, kun paine mainosten lisäämiseen kasvaa. Tähän taas Ramaswamyn mukaan ajaa Googlen jatkuva halu kasvattaa liikevaihtoaan.

Samoin käyttäjien yksityisyyttä uhrattiin, jotta oli mahdollista seurata heidän näkemiään mainoksia internetissä.

”Päätin, että minun on tehtävä jotain muuta elämässäni. Tajusin, että mainosrahoitteisella mallilla on rajoitteensa”, Ramaswamy sanoi New York Timesille.

Google itse on perustellut mainosten lisäämistä sillä, että käyttäjät ovat yhtiön omien tutkimusten perusteella erittäin tyytyväisiä nähdessään itselleen relevantteja mainoksia.