Digimarkkinointi

Laura Kukkonen 9.7.2018 10:18

Googlen ja Facebookin ylivalta pelottaa monia mainostajia maailmalla

Colourbox
Emarketer on ennustanut, että tänä vuonna Amerikan uusista digimainosdollareista 48 prosenttia menee Googlelle ja Facebookille.

Iso osa markkinoijista näkee Googlen ja Facebookin vallan kasvun keskeisenä liiketoimintaansa vaikuttavana trendinä vuonna 2018.

Tieto ilmenee eMarketerin uutisoimasta, Marin Softwaren toteuttamasta kyselystä. Kyselyyn vastasi huhtikuussa 500 markkinointialan asiantuntijaa kansainvälisesti.

Vastaajia pyydettiin nimeämään trendejä tai haasteita, jotka vaikuttavat heidän liiketoimintaansa vuonna 2018. Kaikkiaan 42 prosenttia vastaajista nimesi Googlen ja Facebookin vallan kasvun.

Tämän vastauksen taakse jäivät 33 prosentilla Amazonin nousu, mainonnan estoon tai yksityisyyteen liittyvät haasteet sekä äänihaut ja älyapurit. Vastaajista 32 prosenttia uskoo, että videomainonta vaikuttaa liiketoimintaan tänä vuonna. Lisäksi mukana oli visuaalinen haku, offline- ja in-store-mittaamisen paraneminen sekä viestisovellukset ja -botit.

EMarketerin keväällä julkistaman ennusteen mukaan Googlen ja Facebookin ylivallan kasvu on kuitenkin taittumassa ainakin Yhdysvalloissa. Tänä vuonna kyseisille kahdelle yhtiölle virtaa yhteensä 56,8 prosenttia Yhdysvaltain digimainonnan panostuksista. Viime vuonna osuus oli 58,5 prosenttia.

Suomessa Google ja Facebook veivät viime vuonna noin puolet digimainonnan panostuksista.

Näkemys perustuu siihen, että Emarketer ennustaa verkkokauppajätti Amazonin ja pikaviestipalvelu Snapchatin kasvavat kaksikön kilpailijoina. Ennusteen mukaan Amazonin mainostulot kasvavat tänä vuonna 63,5 prosenttia ja Snapchatin jopa 81,7 prosenttia. Näiden kahden toimijan osuus Yhdysvaltain digimainonnan markkinasta on kuitenkin vain 4 prosenttia tällä hetkellä.

Jos ennuste toteutuu, Googleen ja Facebookin virtaa tänä vuonna aiempaa vähemmän uusia digimainosrahoja. Ennusteen mukaan uusista digimainosdollareista 48 prosenttia menee duopolille. Vuonna 2016 osuus oli 73 prosenttia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö