Teknologiajätti Googlen päätös evästeiden asteittaisesta poistosta on nostanut suurta ahdistusta Yhdysvaltojen merkittävimmissä markkinoinnin ja mainonnan alan edunvalvontajärjestöissä. Kolmannen osapuolen evästeitä koskevan muutoksen odotetaan nimittäin mullistavan verkkomainonnan lainalaisuudet. Evästeitä käytetään markkinoinnin kohdentamisessa.

Nyt suurta osaa markkinointialan toimistoista edustavat American Association of Advertising Agencies (4A’s) ja The Association of National Advertisers (ANA) ovat kirjoittaneet avoimen kirjeen, jossa ne ilmaisevat huolensa päätöksen vaikutuksista digimarkkinointiin.

“Olemme hyvin pettyneitä, että Google yksipuolisesti julistaa suuren muutoksen ilman huolellista konsultoimista”, kirjeen allekirjoittaneet järjestöjohtajat sanovat Netinterimin julkaiseman viestin perusteella.

”Päätöksellä voi olla valtavia vaikutuksia digitaalisen alan kilpailuun, kuluttajapalveluihin ja teknologisiin innovaatioihin. Se uhkaa aiheuttaa merkittävää häiriötä nykypäivän internetin infrastruktuuriin tarjoamatta mitään käyttökelpoista vaihtoehtoa ja se saattaa tukahduttaa mainonna talouden hapen, jota startupit ja kasvuyritykset tarvitsevat selvitäkseen”, kirjeessä sanotaan.

Allekirjoittajat ovat liittojen yhteiskuntasuhteista vastaavat johtajat, 4A’n Dick O’Brien ja ANA:n Daniel Jaffe.

Liitot toivovat, että Google pyörtäisi päätöksensä siihen asti, että todellisia ja merkittäviä vaihtoehtoja on tarjolla. Ne myös sanovat tekevänsä yhteistyötä Googlen kanssa varmistaakseen, että verkkomainonta on jatkossakin kilpailukykyistä ja tehokasta.

Muutoksen on määrä tapahtua asteittain kahden vuoden kuluessa, Google ilmoitti tiistaina Chromen suosion vuoksi muutos tulee vaikuttamaan yli puoleen kaikista verkon käyttäjistä. Selaimen markkinaosuus on StatCounterin mukaan pöytälaitteissa peräti 69 prosenttia ja kännyköissä 61 prosenttioa. Tableteissa Applen Safari-selain on suurin 56 prosentin osuudella.