Bränditurvallisuus

Laura Kukkonen 13.2. 09:26

Googlen korjausliike ei vielä kääntänyt maailman suurimman mainostajan kelkkaa

Colourbox
Procter & Gamble omistaa lukuisia kansainvälisiä brändejä.

P&G uhkasi vetää mainosrahansa pois alustayhtiöiltä, jos muutoksen tuulet eivät ylly. YouTube on vielä pannassa, mutta panostukset vakuuttavat osittain.

Kulutustavarajätti Procter & Gamblen brändijohtaja Marc Pritchard uhkasi viime vuonna pienentää alustayhtiöihin, kuten Facebook ja Google, satsattavaa mainospottia. Hän kuitenkin antoi digiyhtiöille mahdollisuuden parantaa läpinäkyvyyttään ja vastuullisuuttaan.

Maailman suurin mainostaja P&G veti mainonnan pois YouTubesta viime maaliskuussa bränditurvallisuuskysymyksiin liittyen. Adweekin mukaan P&G leikkasi digimainosbudjettiaan yli 100 miljoonalla dollarilla viime vuoden huhti-kesäkuussa kyseessä olevien ongelmien vuoksi.

Yhtiön mainonta ei ole palannut videopalveluun, vaikka AdAgen mukaan Pritchard näkee Googlen nähneen paljon vaivaa ongelmien korjaamiseksi. Pritchard haluaa tehdä lisäarviointia liittyen muutoksiin, jotka YouTubessa on toteutunut.

"Pysykää kuulolla", Pritchard toteaa.

P&G ei ole kuitenkaan vetänyt mainontaansa pois muilta isoilta digialustoilta. Pritchardin mukaan alustoja ylläpitävät yhtiöt ovat yrittäneet kovasti parantaa vastuullisuuttaan ja mittaamiseen liittyviä ongelmiaan.

"Isojen pelureiden edistys on vahvaa. Myös asenteessa on suuri muutos vuodentakaiseen nähden. Jokainen iso pelaaja on tullut esiin ja ottanut asian vakavasti", Pritchard sanoo AdAgessa.

Maailman toiseksi suurin mainostaja Unilever uhkasi tällä viikolla vetää mainoksensa pois Facebookista ja Googlesta bränditurvallisuuden vuoksi.

Lisäksi marraskuussa muun muassa Lidl, Mars, HP, Deutche Bank, Sky ja BT vetivät mainoksensa pois YouTubesta ja Googlesta, koska heidän mainoksiaan oli YouTube-videoissa, joissa oli kuvattu vähäpukeisia lapsia.

P&G:n tunnettuja brändejä Suomessa ovat muun muassa Fairy, Oral-B, Pampers ja Braun.