Googlen mainosliikevaihto tulee tänä vuonna pienenemään Yhdysvalloissa ensimmäistä kertaa koko aikana, kun alaa seuraava eMarketer on arvioitaan tehnyt.

Emarketer uskoo, että Googlen viime vuoden liki 15 prosentin kasvu taittuu reilun viiden prosentin laskuun. Mainosliikevaihdosta katoaa näin ollen noin 1,3 miljardia dollaria.

Samaan aikaan kaksi muuta digimainontajättiä Facebook ja Amazon kasvattavat sekä mainosliikevaihtoaan että markkinaosuuksiaan. Erityisesti Instagramin menestyksen ruokkima Facebook on kasvamassa viidellä prosentilla 31,4 miljardiin ja Amazon 24 prosentilla 12,8 miljardiin dollariin. Google on siitä huolimatta kolmikosta ylivoimaisesti suurin 39,6 miljardin mainosliikevaihdollaan.

”Google on vuodesta 2016 lähtien kasvattanut mainosliikevaihtoaan Yhdysvalloissa hitaammin kuin digimainosmarkkina keskimäärin, joten tämä vuosi jatkaa trendiä, jossa Google menettää markkinaosuuttaan”, eMarketerin pääanalyytikko Nicole Perrin kommentoi.

Koko digimainosmarkkina on kasvamassa Yhdysvalloissa 1,7 prosentilla ja on kooltaan hulppeat 135 miljardia dollaria. Kolmen jätin osuus kokonaispotista on siis yli 60 prosenttia.

Googlen romahduksen taustalla on hakukonemainonnan supistuminen, mikä puolestaan on laajalti peruja matkailumainonnan romahtamisesta koronan takia. YouTube-mainonta sen sijaan kasvaa, mutta se ei riitä kattamaan muun liiketoiminnan heikentymistä.

”Matkailumainonta on vahvasti keskittynyt Googlen hakumainontaan. Matkailuala on pahiten pandemiasta kärsinyt toimiala. Verkkokauppaan liittyvä mainonta on myös jossain määrin laimennut, esimerkiksi Amazon on vetänyt omat mainoksensa pois Googlesta aiemmin tänä vuonna”, Perrin selittää.

Amazonin hakumainonta sen sijaan kasvaa, sillä heihin matkailualan ahdinko ei vaikuta.