Graffitin Suomen mestari, graffititaiteilija Trama ja luova toimisto 358 työstävät 27-metristä jättiseinää viikonloppuna järjestettävän Flow-festivaalin alueella Suvilahdessa. Taidetempaus ja -teos on osa Helsingin Sanomien Hanki parempaa -markkinointikonseptia, jonka Hesari herätti henkiin toukokuussa parinkymmenen vuoden tauon jälkeen.

Jättimäinen graffititeos muodostuu kolmesta eri aikakaudesta ja tyylilajista: 80-, 90-, ja 2000-luvusta.

”Kasari, ysäri ja tuutauseri. Hanki-sana on isoa kasarityylistä blokkitypografiaa, parempaa on tyylitelty ysärigraffiti näyttävine varjoineen ja taustoineen ja luettavaa on modernia 2000-luvun graffitityyliä”, Trama paljastaa tiedotteessa.

Hän on itse ollut graffititaiteen ytimessä ja suunnannäyttäjänä näillä kaikilla vuosikymmenillä.

Graffitin pohjaa työstetään parhaillaan Hesarin vanhoista jutuista sekä jättikokoisista tarroista, tägeistä ja nimikirjaimista. Teos on samalla sekä kunnianosoitus graffititaiteen 30-vuotiselle taipaleelle että tänä vuonna 130 vuotta täyttävälle Hesarille.

”Kasarilla graffiteista puhuttiin ilkivaltana, ysärillä stop töhryille -hengessä ja myöhemmin luvallisina teoksina. Nyt puhutaan nykytaiteesta”, 358:n sisältömarkkinointistudion vetäjä Ale Lauraéus kertoo tiedotteessa.

Flow-festivaalilla on mahdollisuus hankkia myös parempaa puettavaa: Trama maalaa sadalle nopeimmalle HS-sovelluksen näyttäjälle uniikkeja t-paitoja sunnuntaina kello 15 alkaen graffitiseinän edessä.

Hanki parempaa -mainokset ovat näkyneet maanantaista saakka osittain uusin mainoskuvin pääkaupunkiseudun katukuvan ulkomainoksissa sekä muissa markkinointikanavissa.

”Jatkamme, koska Hanki parempaa -konsepti toimii juuri teetetyn tutkimuksen mukaan Hesarille erittäin hyvin. Kampanja mielletään brändiattribuuteissa älykkääksi ja oivaltavaksi, ja se herättää etenkin uteliaisuuden tunnetta”, HS:n sisältömarkkinointipäällikkö Niina Käkelä sanoo tiedotteessa.

Klassikkokonseptia modernisoidaan jatkossakin.

”Uusia oivalluksia on jo muhimassa, ja esimerkiksi lähiaikoina starttaava opiskelijatilauskamppis pyörii Hanki parempaa luettavaa -haalarimerkkien ympärillä”, Käkelä vinkkaa.

Hanki parempaa -työryhmä: Luovan tiimin johtaja Ale Lauraéus, art director Antti Salminen, copywriter Juhani Ylitalo, graafinen viimeistelijä HP Savolainen, ohjaaja Antti Nikunen, leikkaaja Risto Haapiainen, projektijohtaja Ellen Jabai ja tuottaja Sissi Pöyry. Helsingin Sanomista markkinointipäällikkö Niina Käkelä ja graafinen suunnittelija Kristian Autio.