Suomen suurin digitaalisen median kilpailu Grand One jatkaa tänäkin vuonna kahden päätuomarin taktiikalla. Päätuomareiksi on kutsuttu Vanessa Lehtinen ja Tobias Wacker.

Lehtinen työskentelee VR:llä, jossa hän vastaa digitaalisista palveluista ja markkinoinnista. Hän on vastannut muun muassa VR Matkalla -sovelluksesta ja lähiaikoina julkistettavasta uudesta VR.fi-palvelusta. Grand Onessa Lehtinen päätuomaroi palvelumuotoilu ja -kehitys kategorioita.

Markkinointiviestinnän kategorioiden päätuomari Wacker on vastaava luova johtaja Hasan & Partnersilla, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2010. Wacker toimi luovana johtajana muun muassa Koneen palkintoja keränneessä Machine Conversations -työssä.

Wacker ja Lehtinen johtavat yhdessä 36-henkistä kategoriatuomaristoa.

Etsinnässä hauskuus ja hyödyllisyys

Tobias Wackerilla on ytimekkäät toiveet kisatöille.

”Haluaisin nähdä töitä, jotka tekevät elämästä pikkuriikkisen helpompaa, parempaa ja hauskempaa. Palkittavien töiden pitää olla epätavallisia ja niiden pitää saada aikaan muutos”, Wacker sanoo tiedotteessa.

Paremman arjen perässä on myös Vanessa Lehtinen.

”Haluaisin nähdä töitä, jotka ratkaisevat kohderyhmän kipukohtia ja ilahduttavat käyttäjiään”, hän sanoo.

Lehtisen mielestä kyse voi olla vaikka peruspalveluista, joissa on asiakasymmärryksen avulla tehty uusia oivaltavia ratkaisuja niin muotoilussa kuin teknisessäkin puolessa.

”Olisi hienoa saada kisaan keissejä, joissa on mietitty koko ketju asiakastarpeesta, huippuluokan designista ja kehityksestä siihen, miten mukaan saadaan markkinoinnin ja sitouttamisen näkökulma. Eli sellaisia, joissa on alusta asti selkeä kytkös asiakaskokemuksen vaikutuksesta liiketoiminnan kasvuun”, Lehtinen sanoo.

Alan tilanteen Lehtinen näkee positiivisena.

“Digitaaliseen palvelukehitykseen panostetaan paljon, ja palvelumuotoilulla on kehityksessä hyvä jalansija. Toivoisin kuitenkin näkeväni enemmän sitä, miten palvelumuotoiluun ja asiakaslähtöisyyteen panostetaan jatkuvassa kehityksessä, ei vain kehitysputken alkupäässä”, hän sanoo.

Wacker pitää tilannetta haastavana brändeille.

“Jatkuva kilpailu on uusi normaali, ja pärjätäkseen ja ollakseen merkittävä brändin pitää olla rohkea. Kuluttajalla on enemmän valtaa ja vaihtoehtoja kuin koskaan aiemmin – yritykset eivät ymmärrä kuinka helposti ja nopeasti asiakkuus ollaan valmiita katkaisemaan. Mainonnan ja muun markkinointiviestinnän pitää kehittyä. Se ei voi verkossa perustua vain kuluttajien häiritsemiseen. Siitä pitää tulla humaanimpaa”, hän sanoo.

Voittajat selvillä huhtikuussa

Grand One -kilpailu käynnistyy 16. joulukuuta, ja deadline töille on 23. tammikuuta. Palkintogaala järjestetään 23. huhtikuuta.

Grand Onen ilmeestä vastaa Berliinissä asuva freelance-suunnittelija Erno Forsström, ja tuotantokumppanit ovat Bildy ja Inuits.