Digimedia-alan töille suunnatussa Grand One -kilpailussa jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa grand prix -pääpalkinnot erikseen kampanjalle ja palvelulle. Kampanjoista pääpalkinnon voitti Reaktor in ja Helsingin yliopiston Elements of AI -verkkokurssi, jonka tuotannossa on ollut mukana myös Feed.

”Nerokkain markkinointi ei ole markkinointia, ja siksi juuri se on parasta mahdollista markkinointia”, kommentoi kampanjakategorioiden päätuomari, Miltton Creative n perustaja ja luova johtaja Mikko Hakkarainen.

Suoritun Elements of AI -kurssin on aloittanut yli 140 000 henkilöä.

Palveluiden grand prix -palkinnon voitti Adventure Club in suunnittelema ja tuottama Chillaa-sovellus. Sovellus antaa nuorille työkaluja itsensä kehittämiseen sekä stressin ja ahdistuksen hallintaan. Asiakkaina projektissa olivat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin psykiatrinen osasto, Duodecim ja Nuorten mielenterveystalo.

”Palvelussa osallistettiin onnistuneesti asiakkaita ja asiantuntijoita. Kerätyn ymmärryksen kautta on luotu tuloksekkaasti nuorten ahdistuneisuutta ja stressaantuneisuutta helpottava palvelu”, analysoi voittajaa palvelukategorioiden päätuomari, Shape Helsingin perustaja, suunnittelija Ulla Holma.

Vuoden yrityksen lisäksi palkittiin vuoden asiakas

Vuoden yritykseksi valittiin viimevuotiseen tapaan TBWA\Helsinki, joka hallitsi jo finalistivaihetta. Finaalissa oli yhteensä 21 TBWA\Helsingin työtä, ja gaalassa toimisto palkittiin viidellä kategoriavoitolla sekä seitsemällä kunniamaininnalla.

TBWA\Helsingin Helsingin Sanomille suunnittelema The Land of Free Press voitti kaksi kategoriaa ja Nesteelle tehty Journay to Zero yhden kategorian. Toimisto oli mukana pienessä roolissa myös SOK :nKorttelitoiveessa, joka voitti kaksi kategoriaa. Diakille tehty Työnimi keräsi kolme kunniamainintaa.

Vuoden yrityksen lisäksi päätuomarit ja kategoriatuomaristojen puheenjohtajat päättivät yllätyksenä palkita myös vuoden asiakkaan. Palkinnon sai älysormuksia valmistava Oura Health. Tuomaristo kehui Ouran osto-osaamista ja omaan visioon luottamista. Ouran älysormus ja mobiilisovellus voittivat kolme kilpailukategoriaa.

Yllätyksenä tulivat myös ensimmäiset Vuoden Instagram -palkinnot, jotka jakoi Instagramin omistaja Facebook. Palkinnot jaettiin Instagramin luovasta ja tehokkaasta hyödyntämisestä Sinebrychoff in Karhulle ja Elisa n #sananvastuu-kampanjalle. Karhun Instagram-strategiasta ja -tuotannosta vastaa Hasan & Partners. #sananvastuu-kampanjan oli tehnyt Bob the Robot.

Grand One Gaalassa torstai-iltana palkittiin vuoden parhaita töitä kahdeksassatoista kategoriassa.

Paras somekampanja

Voittaja: Demi Squad

A-lehdet, Ryöväri

Mehiläinen

Kunniamaininta: Työnimi

TBWA\Helsinki, TBWA\Screen, IUM Finland

Diak

Paras somepresenssi

Voittaja: Kuiskailua ja runoutta: Veron someprosentit kasvussa

Verohallinto

Verohallinto

Kunniamaininta: Kuka brändäisi kasvikset?

Satokausikalenteri Media, By your side

Satokausikalenteri

Paras Design

Voittaja: Oura

Oura Health, Nordkapp

Oura Health

Kunniamaininta: Blok - Digitaalinen asunnonvälityspalvelu

Blok

Blok

Kunniamaininta: Korttelitoive - Block Wish

SOK Media, Accenture, Wörks, Boutique, Avidly, Netprofile Finland, TBWA\Helsinki, Carat Finland

HOK-Elanto

Kunniamaininta: Något att tala med

hasan & partners, Koski Syväri

Svenska kulturfonden

Paras toteutus

Voittaja: Korttelitoive - Block Wish

SOK Media, Accenture, Wörks, Boutique, Avidly, Netprofile Finland, TBWA\Helsinki, Carat Finland

HOK-Elanto

Kunniamaininta: #sananvastuu

Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Carat Finland

Elisa

Kunniamaininta: Mahdollisuuksia-podcast ampaisi kuuntelutilastojen kärkeen

Dagmar Stories, Bassomedia, Ping Helsinki

Veikkaus

Kunniamaininta: Tupla – Hungry for Adventure: Space Expedition

hasan & partners, ToinenPHD

Cloetta / Tupla

Paras digitaalinen ulkomainos

Voittaja: Singa Open Air Karaoke

Singa

Singa, Blok

Kunniamaininta: Wärtsilä - lifeboat for buildings

Lucid Helsinki, Post Control

Wärtsilä

Paras integroitu kampanja

Voittaja: The Land of Free Press

TBWA\Helsinki, Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomat

Kunniamaininta: Tupla – Hungry for Adventure: Space Expedition

hasan & partners, ToinenPHD

Cloetta / Tupla

Kunniamaininta: Lennu

TBWA\Helsinki

Musti ja Mirri

Paras palvelumuotoilu

Voittaja: Chillaa

Adventure Club

Helsinki University Hospital Psychiatric Department, Duodecim, Youth Mentalhub

Kunniamaininta: Nimi on enne - Telia ONE

TBWA\Helsinki, OMD

Telia Finland Oy

Paras UX-design

Voittaja: Oura

Oura Health, Nordkapp

Oura Health

Kunniamaininta: HSL-sovellus – Joukkoliikenne haltuun

HSL, Palmu, Digia, Netlight, Visma, Bonwal, Plusdial, Poplatek

HSL

Kunniamaininta: Telia Dot - uuden aikakauden liittymä

Reaktor, Telia Finland Oy

Telia Finland Oy

Paras verkkokauppa

Voittaja: Tommy Hilfiger Storyselling Platform

Adventure Club, Reaktor, Robot Kittens

Tommy Hilfiger

Paras verkkopalvelu

Voittaja: Blok - Digitaalinen asunnonvälityspalvelu

Blok

Blok

Kunniamaininta: ÄLY – täysin uudenlainen oppimisympäristö

Paras mobiilipalvelu

Voittaja: Korttelitoive - Block Wish

SOK Media, Accenture, Wörks, Boutique, Avidly, Netprofile Finland, TBWA\Helsinki, Carat Finland

HOK-Elanto

Kunniamaininta: HSL-sovellus – Joukkoliikenne haltuun

HSL, Palmu, Digia, Netlight, Visma, Bonwal, Plusdial, Poplatek

HSL

Mediapool

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Paras uuden teknologin käyttö

Voittaja: Oura

Oura Health, Nordkapp

Oura Health

Kunniamaininta: Blok - Digitaalinen asunnonvälityspalvelu

Blok

Blok

Kunniamaininta: Arla Milkchain – Creating the world’s first blockchain dairy

Truly Agency, Empirica Finland, Carat Finland

Arla

Paras verkkomainos

Voittaja: Maailman huonoin vitsi

Miltton, Esmes Digital

CMI

Kunniamaininta: Lidl Stingy - Kesä on kreisi

Folk Finland, Directors Guild, Virta Helsinki

Lidl Suomi

Paras verkkokampanja

Voittaja: Elements of AI

Reaktor, Helsingin Yliopisto, Feed

Reaktor, Helsingin Yliopisto

Kunniamaininta: Työnimi

TBWA\Helsinki, TBWA\Screen

Diak

Kunniamaininta: Vuoden harmain päivä

Bob the Robot, Miltton, Bob the Robot Engage, Bob the Robot Pictures, Cocoa Mediaproductions,

Lataamo Group, Veikko Kähkönen Photography, Dagmar

Hartwall Original Long Drink

Paras datan käyttö

Voittaja: The Optimal Airport

Fourkind, Reaktor

Finavia

Kunniamaininta: Asiakasdatalla kohdennettu suunnittelu sisällöistä mediaan

Sanoma Media Finland

Kesko

Kunniamaininta: Oura

Oura Health, Nordkapp

Oura Health

Innovatiivisin digitaalinen palvelu

Voittaja: MyHelsinki x WeChat: One-stop service for Chinese travellers

Helsinki Marketing, Tencent, Idean, Whim / Maas Global, Futurice, HSL

Helsingin kaupunki / Helsinki Marketing

Kunniamaininta: SmartLiving – älykkäämpäälämmitystä

Fortum, Futurice, Leanheat, Bitfactor

Fortum

Kunniamaininta: Korttelitoive – Block Wish

SOK Media, Accenture, Wörks, Boutique, Avidly, Netprofile Finland, TBWA\Helsinki, Carat Finland

HOK-Elanto

Kunniamaininta: Liveto - tapahtumamyynnin SaaS-palvelu

Sofokus Oy

Liveto Group Oy

Paras digitaalinen sisältömarkkinointi

Voittaja: Journey to Zero

TBWA\Helsinki, TBWA\Screen, Miltton, MKTG Finland, Vizeum, iProspect Finland

Neste

Kunniamaininta: Hive Helsinki

Miltton, Kuudes, Troot Network, B-Reel Films, Siili Solutions, Balansia Films

Hive Helsinki, Supercell

Kunniamaininta: Työnimi

TBWA\Helsinki, TBWA\Screen

Diak

Tuloksellisin kampanja

Voittaja: The Land of Free Press

TBWA\Helsinki, Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomat

Kunniamaininta: Kampanja, joka sai verkkokaupan ennätyskuumaksi

N2, Pinata, Dentsu Aegis Network

Kotipizza

Kunniamaininta: #mitäkuuluu

Bob the Robot, Bob the Robot Pictures

Suomen Mielenterveysseura