Digimarkkinointi

Laura Kukkonen 25.9. 13:47

GroupM kovistelee Facebookia – "Isoja ongelmia mainosympäristön laadussa"

Michael Reynolds / EPA
Mark Zuckerberg

Mediatoimistokonserni GroupM vaatii someyhtiö Facebookilta toimia, kertoo Digiday.

Maailman suurimmaksi mainostilan ostajaksi tituleeratun GroupM:n digiostoista vastaava Robin O'Neill kehottaa Digidayssa kaikkia toimistoja panemaan Facebook tilille teoistaan sekä kyseenalaistamaan Facebookin antaman datan.

O'Neill korostaa, että GroupM haluaa Facebookilta vastinetta niille investoinneille, joita se ajaa someyhtiöön.

"Jatkamme heidän painostamistaan, jotta itsenäisesti saisimme varmentaa mittarimme ja operoida reaalimaailmassa. Facebook itse ei toimi reaalimaailman mittareilla", O'Neill sanoo Digidayn mukaan.

Sekä Facebook että Youtube ovat nousseet kielteiseen julkisuuteen liittyen ongelmiin bränditurvallisuudesta sekä tietojen ja mittareidensa läpinäkymättömyydestä.

Facebook on kertonut toimista, joiden avulla se yrittää parantaa tilannetta. Yhtiö on julkistanut tälläkin viikolla uusia, bränditurvallisuuteen liittyviä toimia. Digidayn mukaan nämä eivät ole kuitenkaan vakuuttaneet mainostajia.

"Emme edelleenkään kykene varmistamaan asiakkaidemme mainonnan toimitusta Facebookissa tai Youtubessa. He kontrolloivat kulutustietojen toimitusta takaisin meille. Lisäksi meillä on isoja ongelmia mainosympäristön laadun kanssa, erityisesti Facebookissa", O'Neill sanoo.

O'Neillin mukaan Facebookissa julkaistavista mainoksista vain "karmivan alhainen" määrä tulee oikeasti katsotuksi.

Vaikka GroupM yrittääkin kovistella Facebookia muuttumaan, sen rahavirrat kyseiseen palveluun eivät ole huvenneet, koska moni mainostaja haluaa sisältönsä näkyviin Facebookissa. Mainostajat valittavat Facebookin antaman datan vähyydestä ja läpinäkymättömyydestä samaan aikaan kun alustajättien mainostulot vain kasvavat.

GroupM on kuitenkin ryhtynyt kehittämään Facebookille ja Youtubelle vaihtoehtoa kuuden sekunnin mainosvideoiden julkaisuun. Ohjelmalliseen ostamiseen erikoistunut Xaxis on luonut videoformaatin, joka toimii muun muassa Snapissa, Spotifyssa ja Twitterissä.

Facebook ei ole kommentoinut Digidayn artikkelia.