Mainokset

M&M 8.4.2016 16:44

Guccin mainos kiellettiin – malli oli "epäterveellisen laiha"

Guccin mukaan on "subjektiivinen" asia, onko malli liian laiha vai ei.

Muotitalo Guccin internetmainos joutui Ison-Britannian mainoksien standardeja tarkkailevan viraston ASAn kieltolistalle, sillä mainoksessa käytetyt mallit olivat "epäterveellisen laihoja".

Guccin digitaalinen kampanja on osa brändin laajempaa Cruise 2016 -kampanjaa. Yhtiö sai valituksen digitaalisesta kampanjastaan viime vuoden joulukuussa sen jälkeen, kun video näytettiin Timesin verkkosivuilla, kertoo The Drum.

Valituksen teki lukija, jonka mielestä mallit olivat alipainoisia. Lukijan mukaan mainos oli vastuuton.

Gucci ilmoitti, että videon lopussa olevat still-kuvat ovat osa mainosta, joka on suunnattu vanhemmalle ja hienostuneemmalle yleisölle.

Gucci totesi vastauksessaan, että Timesin yleisö koostuu "aikuisesta ja kypsästä" lukijakunnasta, ja se, ovatko mallit liian laihoja vai ei, on "subjektiivinen" asia. Times oli tässä samaa mieltä Guccin kanssa.

ASA kuitenkin piti kiellon mainokselle voimassa sillä perusteella, että videon viimeinen kuva oli "vastuuton" ja siinä esiintyvä malli näytti "riutuvalta". ASA sanoi myös että, naisen "ylävartalo ja käsivarret olivat melko sirot ja näyttivät olevan epäsuhdassa hänen päänsä ja alavartalonsa kanssa".

"Näiden syiden tähden katsoimme, että malli, joka nojaa seinää vasten näyttää olevan epäterveellisen laiha kuvassa, ja siksi mainos on mielestämme vastuuton", ASA sanoi.

Guccin mainosta ei siis enää saa näyttää kyseisessä muodossaan ja ASA on pyytänyt Guccia "varmistamaan, että kuvat sen mainoksissa on valmistettu vastuullisesti" tulevaisuudessa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö