Mainonta

Sanna Pekkonen 9.1. 13:28 päivitetty 9.1. 13:34

H&M joutui rasismikohun keskelle – "Uskomatonta, ettei kukaan olisi huomannut"

Peter Chen

Taas yksi kansainvälinen jättiyhtiö julkaisi mainoskuvan, jonka viesti tulkittiin rasistiseksi. Mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja Panu Laaksonen pelkää, että kohut syövät mainonnasta kokeilunhalua.

Vaatevalmistajajätti H&M joutui maanantaina sosiaalisessa mediassa kohun keskelle julkaistuaan verkkosivuillaan kuvan, jossa tummaihoisella lapsella oli päällä paita 'Coolest monkey in the jungle' -tekstillä.

Paidan teksti on suomeksi 'viidakon siistein apina'.

Monet tulkitsivat tekstin rasistiseksi, kun paita oli tuotekuvissa tummaihoisen lapsen yllä. Muun muassa musiikkiartisti The Weeknd ilmoitti Twitterissä lopettavansa yhteistyön H&M:n kanssa kuvan takia.

H&M kiirehti pahoittelemaan tapausta jo maanantaina. Vaateketju poisti kuvan kaikista kanavistaan ja kertoi vetävänsä paidan pois kaikilta markkinoilta.

H&M ei ole ainoa kansainvälinen jätti, jonka mainoskuvastoon on päätynyt rasistiseksi tulkittuja kuvia tai ilmaisuja.

Elintarvikeyhtiö Kellogg's joutui viime syksynä kritiikin kohteeksi, kun yhtiön muropakkauksessa oli hahmoja viettämässä aikaa kauppakeskuksessa. Joukossa oli yksi värillinen hahmo, joka oli siivooja.

Viime vuonna syytöksiä rasismista sai myös kosmetiikkayhtiö Dove, jonka mainosvideolla tummaihoinen malli muuttui paitaa vaihtamalla valkoihoiseksi.

H&M:n tapaus herätti kysymyksen siitä, miten kansainvälinen yhtiö voi tehdä tällaisen erehdyksen vuonna 2018.

"Pelkona on, ettei tehdä mitään"

Mainonnan monimuotoisuuden merkitystä esiin nostanut, mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja Panu Laaksonen pitää hämmästyttävänä, että H&M:n kokoisessa globaalissa yrityksessä kuva on päätynyt julkaisuun asti.

"Tuntuu uskomattomalta, eikö kukaan olisi sanonut tai huomannut mitään", sanoo Laaksonen.

Laaksonen arvioi, että H&M:ssä ei ole ymmärretty, miltä paidan teksti ja tummaihoisen mallin yhdistelmä näyttää laajemmassa kontekstissa.

"Ensimmäinen ajatukseni kuvan nähtyäni oli, että kunpa eläisimme sellaisessa maailmassa, jossa kaikki rodut, uskonnot ja sukupuolet olisivat niin tasa-arvoisia, ettei tällaisesta asiasta ei syntyisi kohua. Ehkä ruotsalaisessa H&M:ssäkin on ajateltu, että tällaisessa maailmassa eletään jo. Valitettavasti niin ei kuitenkaan ole", sanoo Laaksonen.

Laaksosen mielessä kävi sekin, että kuvat olisi julkaistu tahallaan.

"Niin on voitu tehdä, jos H&M uskoo vanhaan sanontaan 'any publicity is good publicity'. Paino sanalla jos."

Laaksonen pitää keskustelua H&M:n mainoksen rasitisista tulkinnoista hyvänä ja toivoo sen lisäävän tietoisuutta siitä, mikä tällaisessa kuvastossa on pielessä. Samalla hän pelkää rasismisyytösten syövän mainonnasta kokeilunhalua ja monimuotoisuutta.

"H&M on selvästi epäonnistunut, mutta yleisemmin ajateltuna pelkona on, että ei tehdä mitään. On helpompaa laittaa kuviin samannäköisiä vaaleaihoisia lapsia kuin ennenkin", sanoo Laaksonen.

Laaksonen otti Ida Framin blogissa kantaa mainonnan monimuotoisuuden puolesta muutama vuosi sitten, kun yhä useammassa tapauksessa vastaan tuli se, ettei esimerkiksi mainosvideon kasvoksi haluttu ottaa tummaihoisia. Syynä oli pelko vihamielisistä reaktioista.

Laaksonen ei usko, että H&M:n kaltaiset kansainväliset ja vahvat brändit ottavat kovinkaan suurta iskua tapauksesta.

"H&M reagoi kohuun oppikirjan mukaan. Kun brändi on huolella rakennettu ja vaalittu, se todennäköisesti kestää tällaiset takaiskut."

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.