Helsingin Sanomatei pitänyt pääministeri Matti Vanhasen Amerikan-tuliaisesta - Microsoftin suomalaiskouluille lahjoittamasta Live@edu-ohjelmistosta. Pääkirjoituksen mukaan lahja oli "koukku, jonka siima ulottuu Seattleen".

Päätoimittaja Janne Virkkunen, onko Hesari tehnyt viime aikoina lahjoituksia kouluille?

- Kyllä me Sanomalehtiviikollatoimitamme lehtiä kouluille.

Toden totta, viikkoahan vietetään parhaillaan. Ovatko lahja-Hesarit koukku, jonka siima ulottuu Sanomataloon?

- No lehdistähän saa kieltäytyä, mutta kyllä koulut ovat olleet niistä kovasti kiinnostuneita. Tuolla logiikalla voi tietysti ajatella, mutta kyllä meidän ideamme on se, että nuoret kiinnostuisivat sanomalehdistä, eivät Hesarista. Ja tätähän tehdään hyvässä yhteisymmärryksessä opetusviranomaisten kanssa.

HS kirjoitti, että Microsoftin strategia on saada käyttäjät riippuvaisiksi omista tuotteistaan. Miten tämä eroaa Hesarin strategiasta?

- Ei mitenkään. Mekin haluamme, että ihmiset kiinnostuisivat tuotteestamme niin paljon, että tulisivat pysyviksi asiakkaiksi.

Näetkö mitään ongelmia siinä, että nuorisolle ujutetaan kaupallisia mediatuotteita lukutaidon ja kansansivistystyön varjolla?

- Sivistystyö on sanomalehden perinteinen tehtävä. On hienoa, jos sitä pystytään tekemään hyvässä yhteistyössä koulujen kanssa.

Ja tekemään siinä sivussa bisnestä.

- Mitään bisnestähän tämä ei ole. Enemmän kyse on siitä, että pyrimme säilyttämään nuorten kiinnostuksen lukemiseen.

Etkä näe ristiriitaa siinä, että Hesari kritisoi Microsoftia, vaikka tekee itse ihan samanlaista markkinointia?

- En näe todellakaan mitään ongelmaa. Lehdellä on markkinointitoimenpiteitä ja lehdellä on mielipiteitä.