Fonectaosti viime joulukuussa www.fi-hakukoneen Teliasoneralta. Parhaillaan pyörivän uudelleenlanseerauskampanjan mukaan www.fi on nyt hakukone, joka ymmärtää suomalaista. Fonectan kunnianhimoisena tavoitteena on nostaa hakukone suomenkielisten hakujen ykköseksi.

Mitä järkeä on haastaa Google, Fonectan markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Falcken?

- Me näemme, että meillä on tuote, joka pystyy tukemaan kotimaisia hakuja. Ajatuksemme tuotekehityksessä on ollut se, että kun suomalaiset tekevät hakuja suomalaisilta sivuilta, on hyvä, jos on jonkin verran paikallistuntemustakin.

Fonecta mainostaa www.fi-konetta näyttävästi televisiossa. Miksi markkinoida nettipalvelua näin antiikkisessa välineessä?

- Televisio on rakentanut tunnettuutta ja synnyttänyt mielenkiintoa palvelua kohtaan. Filkkojen lisäksi meillä on ollut vahva nettirynnistys sekä printtimainontaa. Olemme saaneet netistä todella hyvin kävijöitä saitille.

Marmai.fi-sivuston keskustelupalstalla sama henkilö on useilla eri nimimerkeillä keskustellut keskenään www.fin hyvyydestä. Onko kyseessä Fonectan tai mainostoimistonne Bob Helsingin harjoittama moderni word of mouth -markkinointi?

- Ei. Jos hakukone nousee puheenaiheeksi, se nousee puheenaiheeksi, mutta meidän tehtävämme ei ole generoida sitä keskustelua.

Varsin erikoinen sattuma on myös se, että kun laittaa Googleen www.fi-mainoksessa esiintyvän "Tampereella mikroautorata" hakutermin, ykkösvastaukseksi tulee käsittämätön japaninkielinen blogi?

- Niin voimakkaita me emme ole, että pystyisimme vaikuttamaan Googlen hakutuloksiin. Sen verran täytyy sanoa, että olemme tutkineet käyttäjien keskuudessa palvelua ja ihmiset tuntuvat kyllä olevan hyvin tyytyväisiä siihen.

Varmistitteko sen, että www.fi tuottaa mainoksissanne esiintyvillä hakusanoilla järkeviä hakutuloksia?

- Pyrimme kehitystyössä ylipäänsä varmistamaan, että relevanssi on korkealla. Totta kai huomioimme myös sen, että mainonta generoi hakuja ja kone osaa antaa juuri näihin hakuihin järkeviä vastauksia.