Uuden Kauppalehti Option välissä on muhkea, yli kolmekymmensivuinen muodin ilmoitusliite. Lähes kaikilta ilmoittajilta on liitteessä sekä ilmoitus että yritysesittelyartikkeli. Vaateyritysten lisäksi mukana on muun muassa auto- ja kuljetusfirmoja, numeropalveluyritys sekä skanneriyritys. Yli kolmasosa yrityksistä liittyy hyvin löyhästi tai ei ollenkaan muotiin.Miksi ostitte samasta liitteestä kaksi ilmoitusta - sekä varsinaisen ilmoituksen että juttutilan - Left Foot Companyn vähittäiskauppatoiminnoista vastaava Matti Noponen?

- Se, että haastattelu ja ilmoitus on samassa lehdessä, on sattumaa. Meiltä tulee Optioon muitakin ilmoituksia, koska teemme yhteistyötä lehden kanssa osallistumalla heidän muotigaalaansa. Konsepti on kiinnostava: jos juttu halutaan tehdä, meillä ei ole mitään sitä vastaan. Emme me voi sitä tietenkään itse ehdottaa.

Mitä hyötyä yritykselle on juttumuotoon kirjoitetusta ilmoittelusta?

- Suomalaiselle voi sopia tällainen ei-niin-kaupallinen juttu kuin suoranainen ilmoitus. Meille se sopii, koska olemme olleet markkinoilla vasta vähän aikaa.

Kenkäyritys sopii luonnollisesti muotiliitteeseen, mutta mitä Transpoint tekee siinä, kehitysjohtaja Kai Kultalahti?

- Minua haastateltiin kyllä huipulla-teemasta, muodista en tiedä. Onkohan juttu mennyt taittajalta väärään paikkaan? Sitä ihmettelin, kun ei siinä ollut sivunumeroita...

Transpointin markkinointijohtaja Tapio Kivikangas, osaatko sinä kertoa, miksi olette muotiliitteessä?

- Me olemme mukana siksi, että hoidamme kuljetukset Option gaalaan. Yhteistyöhön kuuluu, että saa puolen sivun haastattelun, mutta se edellyttää kahden koko sivun ilmoituksen ottamista. En ole ajatellut, että tässä on mitään liitettä, vaan yhtä samaa Optiota se on koko lehti. Haluamme näkyä syys-lokakuussa, koska hoidamme silloin tavarankuljetuksia kauppoihin joulumyyntiä varten. Meille Optio ja myös teidän Talentumin Talouselämä sopivat hyvin imagollisesti.

Mikä tämä liite oikein on, Option markkinointipäällikkö Raili Stenberg?

- Liitteessä ovat Option gaalan yhteistyökumppanit, eivät muut ilmoittelijat. Olemme järjestäneet vuosittain gaalaa, jossa lehden tekijät, asiakkaat ja yhteistyökumppanit kohtaavat, lehden perustamisesta lähtien eli 16 vuoden ajan. Muotiliite-kokonaisuus liittyy gaalan tapahtumamarkkinointiin. Liitteen jutut on ostettu alihankintana, toimituksella ei ole tekemistä liitteen kanssa.

Aika erikoista tapahtumamarkkinointia, kun kerta gaalasta ei puhuta mitään.

- Gaala oli kaksi päivää ennen kuin lehti ilmestyi, ja siitä raportoi myös oma toimitus seuraavassa Optiossa. Liite ja gaala ovat perinne, kumma etteivät nämä kysymykset ole aiempina vuosina nousseet esiin.