Vaikka koronaviruspandemia on jarruttanut monen alan liiketoimintaa, huonekaluvalmistaja Hakola kertoo kasvattaneensa kivijalkamyyntiään tänä vuonna tähän mennessä noin 70 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Kesäkuussa Hakola avasi uuden myymälän Helsingissä Annankadulle aiemman Fredrikinkadulla sijainneen, selvästi pienemmän myymälän tilalle.

Toimitusjohtaja Annaleena Hakola kertoo, ettei kivijalkamyymälää pandemiasta huolimatta missään vaiheessa suljettu kokonaan, vaan asiakkaat pääsivät ostoksille varaamalla henkilökohtaisen ajan. Tärkeitä keinoja olivat myös videoyhteyksien käyttäminen myynnissä ja kangasnäytteiden lähettäminen. Hakola kertoo, että kangasnäytteitä lähetettiin 600 prosenttia enemmän kuin normaalisti.

”Olemme itsekin aika yllättyneitä siitä, että saimme tuollaisen kasvun kivijalassa koronasta huolimatta. Kun ihmiset viettivät aikaa kotona, he selkeästi myös ostivat enemmän huonekaluja kuin normaalisti. Oli tärkeää pystyä palvelemaan myös etänä”, Hakola kertoo M&M:lle.

Etelä-Pohjanmaalla Jurvassa käsityönä designhuonekaluja valmistavan Hakolan liikevaihdosta valtaosa tulee omista myyntikanavista, viime vuosina melko tasaväkisesti verkosta ja kivijalasta.

Nytkin myös Hakolan verkkokaupan myynti on kasvanut, vaikka monesta muusta yrityksestä poiketen kivijalkamyynnin kasvu on ollut koronavirusaikana verkkokaupan kasvua suurempaa. Hakolan verkkokauppa on kasvanut tänä vuonna vuodentakaisesta noin 40 prosenttia.

”Sohva on kuitenkin sellainen tuote, jota edelleen halutaan kokeilla. Erityisesti kankaan tuntua ja istumista on aika vaikea välittää etänä, se pitää kokea”, Hakola sanoo.

”Kiireetön kohtaaminen on tänä aikana elämyksellistä”

Yritys uskoo yhä vahvasti kivijalkakauppaan ja aitoon asiakaskohtaamiseen. Uudessa myymälässä kiinnitetäänkin erityistä huomiota mahdollisimman laadukkaaseen ja läheiseen asiakaskokemukseen ja elämyksellisyyteen.

“Me taidamme jälleen kerran uida vastavirtaan, mutta kauhotaan sitten kahta kovempaa. Elämyksellinen asiakaskokemus tulee seuraavana laadukkaiden tuotteiden jälkeen. Tähän tehtävään tarvitsemme sekä vahvan digitaalisen ulottuvuuden että monimuotoisen kivijalkakokemuksen. Kasvanut myymälämyynti on tästä selkeä osoitus”, Hakola sanoo.

Annaleena Hakolan mukaan uuden, aiempaa tuplasti suuremman Hakola Shopin elämyksellisyys syntyy sisustuksesta, mutta myös kiireettömistä kohtaamisista.

"Se on vaikuttava korkea tila, jossa on värikästä, mutta elämyksellisyys tarkoittaa vielä enemmän asiakkaan aitoa kiireetöntä kohtaamista. Asiakkaat saavat rauhassa istua sohvalle ja juoda kahvia. Se on elämyksellistä tänä aikana, kun kaikilla on niin kova kiire.”

Myymälän kiireetön tunnelma syntyy Hakolan mukaan monesta asiasta. Yksi tekijä on se, miltä myymälä väreineen näyttää, mutta tunnelmaa luodaan myös muiden aistien kautta.

”Olemme miettineet We Jazz -kollektiivin tarkasti kanssa aamupäiväksi ja iltapäiväksi eritunnelmaiset musiikit, joiden avulla syntyy kiireetön tunnelma. Nyt kehitteillä on myös oma tuoksu turkulaisen kosmetiikkabrändin kanssa.”

Tapahtumia myymälän yläkerrassa

Myymälän yläkertaan tehty Hakola Studio tarjoaa tilat myös erilaisille kulttuuria, taidetta ja designia edistäville tapahtumille. Hakola Studio toimii sekä Hakolan luovan tiimin työtilana että alan ammattilaisia palvelevana showroomina.

Annaleena Hakola kertoo, että tilassa ollaan syksyn aikana järjestämässä muun muassa kirjanjulkistustilaisuuksia, taidenäyttely, keskustelutilaisuuksia ja We Jazz -festivaali.

”Se sopii hyvin tähän aikaan, kun isoja massatapahtumia ei voi järjestää. Pidämme pieniä tapahtumia, joissa pääsee aidosti kohtaamaan. Se on meidän näköisemme tapa toimia, ja nyt meillä on vihdoin puitteet siihen. Tilat valmistuivat sopivaan aikaan.”

Uuden myymälän ja studion tilojen suunnittelussa ja materiaaleissa on otettu huomioon korkea laatu, kotimaisuus ja vastuullisuus.

Hakolan myymäläpäällikkö Satu-Sofia Isberg kertoo yrityksen uskovan edelleen vetovoimaiseen kaupunkikeskustaan kasvottomien kauppakeskusten sijaan.

”Aiomme ottaa vahvaa roolia keskustan elävöittäjänä ja yhtenä elämysten luojista niin kaupunkilaisille kuin turisteillekin. Olemme varmoja, että myynnin kasvu seuraa laadukasta ja läheistä läsnäoloa”, Iserg sanoo tiedotteessa.

Uuden Hakola Shopin tilojen suunnittelusta on vastannut Annaleena Hakola apunaan sisustusarkkitehtiopiskelija Reetta Reinikainen. Myymälän kiintokalusteiden suunnittelusta vastasi sisustusarkkitehtitoimisto Futudesign.