Mediatoimisto Dagmar selvitti nettipaneelissaan suomalaisten hakukonekäyttäytymistä ja luokitteli vastausten perusteella käyttäjät viiteen ryhmään.

Suurimpia eroja ryhmien välille saatiin hakukoneen käytön määrässä, hakutavoissa sekä siinä, miten hakukonemainontaan suhtauduttiin.

Vähiten hakukonetta vaivaavat satunnaiset hakijat ja tarvehakijat.

- Nämä ihmiset menevät Googleen, eivät ole siellä, kuvaili Dagmarin Insight & implementation -yksikön johtaja Tomi Härmä tutkimuksen julkistustilaisuudessa.

Täsmää ja huvia

Eniten hakukonetta käyttävät puolestaan taitavat täsmähakijat sekä taitavat huvikäyttäjät.

Härmän mukaan ryhmien välillä on selvä ero siinä, miten hakukonemainontaan suhtaudutaan sekä haetaanko netistä lisätietoa muussa mediassa nähdyn mainonnan perusteella.

Viides ryhmä, vertailevat ostopäätöshakijat, muistuttaa taitavia huvikäyttäjiä siinä, että myös he suhtautuvat hakukonemainontaan myönteisesti ja hakevat netistä lisätietoa muualla nähdyn mainonnan perusteella. Hakukoneen käyttöaktiivisuus ja -taito eivät kuitenkaan ole kärkiryhmien tasolla.

Google jyrää

Selvityksessä kävi myös ilmi, että 72 prosenttia suomalaisista internetin käyttäjistä käyttää Googlea päivittäin tai lähes päivittäin.

- Se tarkoittaa noin kahta miljoonaa ihmistä, joten kyseessä on todellinen massamedia, määritteli Härmä.

Hakukone koetaan myös tärkeäksi tiedonlähteeksi, sillä peräti 76 prosenttia vastaajista kertoi etsivänsä yleensä tietoa hakukoneesta ennen isoa ostosta. 32 prosenttia vastaajista arvioi myös löytävänsä sitä kautta parhaiten tietoa ostopäätöksensä tueksi.

Selvitys tehtiin Dagmarin omassa internetpaneelissa helmi-maaliskuun vaihteessa. 50 väittämää sisältävään kyselyyn vastasi 630 16-54-vuotiasta suomalaista internetin käyttäjää.