Halpakauppaketju Tokmannin kolmoskvartaali meni ristiriitaisesti odotuksiin nähden liikevaihdon kasvaessa yli odotusten, mutta kannattavuuden jäätyä odotettua heikommaksi.

Tokmannin liikevaihto kasvoi heinä–syyskuussa 261,7 miljoonaan euroon vertailukauden 231,5 miljoonasta eurosta. Factsetin neljän analyytikon konsensusennuste oli 253,4 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 11,6 prosenttia vuodentakaisesta.

Tokmannin vertailukelpoinen liiketulos 24,0 jäi selvästi analyytikoiden 27,0 miljoonan euron ennusteesta. Vertailukauden liiketulos oli 21,9 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali heikkeni 9,2 prosenttiin vertailukauden 9,5 prosentista.

Osakekohtainen tulos koheni 0,27 eurosta 0,29 euroon, kun ennuste oli 0,33 euroa.

Vertailukelpoinen myyntikate koheni 82,0 miljoonasta eurosta 89,0 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali heikkeni vertailukauden 35,4 prosentista 34,0 prosenttiin.

Torstaina iltapäivällä hieman ennen kello kolmea Tokmannin osake oli kymmenen prosentin laskussa.

Näkymät ennallaan

Tokmanni antoi kesällä uuden ohjeistuksen ja toisti sen nyt.

Yhtiö ennustaa vahvaa liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevaihdon kasvua vuodelle 2020. Konsernin kannattavuuden (vertailukelpoinen liikevoittomarginaali) odotetaan paranevan viime vuodesta.

Kotoilu jatkui, vaatealet painoivat kannattavuutta

”Erityisen vahvasti kasvoivat piha- ja puutarhakalusteiden, urheilu- ja harrastustuotteiden, kodin pesu- ja puhdistusaineiden sekä papereiden ja elintarvikkeiden myynnit. Verkkokaupan liikevaihto kasvoi 154,8 prosenttia”, toimitusjohtaja Mika Rautiainen kommentoi liiketoimintakatsauksessa.

”Pukeutumisen alennusmyynnit ja selkeästi erilainen myynnin rakenne johtivat matalampaan myyntikatemarginaaliin kolmannella neljänneksellä. Pukeutumisessa onnistuimme kuitenkin saavuttamaan edellisvuoden myynnin tason ja liiketoiminnan kannalta normaalin varaston arvon.”

Tokmannin liikevaihdon vahva kasvu ja kulujen tarkka hallinta mahdollistivat Rautiaisen mukaan myyntikatemarginaalin laskusta huolimatta liiketuloksen parannuksen.

Joulusesonki edessä

”Vuoden viimeinen neljännes on Tokmannille sekä liikevaihdollisesti että tuloksellisesti merkittävin. Tokmannilaiset ovat tehneet erinomaista työtä joulusesonkiin valmistautumisessa. Uskomme myynnin vahvaan kasvuun myös viimeisellä neljänneksellä sekä myyntikatemarginaalin normalisoitumiseen”, Rautiainen kommentoi neloskvartaalia.

Tokmannilla on Kiinassa hankintayhtiö norjalaisen halpakaupan Europrisin kanssa. Tokmannin tärkein sesonki on yhtiön mukaan joulusesonki, jossa tuonnilla Kiinasta on iso merkitys. Joulun tuotteet saapuivat suunnitelmien mukaan edellisvuotta aikaisemmin Suomeen ja osa niistä on toimitettu jo myymälöihin.

Syksyllä koronatilanne on kiihtynyt ja kolmannen neljänneksen aikana epidemiatilanne kehittyi huonompaan suuntaan, yhtiö huomauttaa. Kuluttajaluottamus on myös heikentynyt, mikä saattaa Tokmannin mukaan näkyä vähittäiskaupassa pidemmällä aikavälillä.

Koronaepidemian aikana Tokmannin tietoon on tullut seitsemän varmennettua henkilökunnan koronatartuntaa syyskuun loppuun mennessä. Kaikki Tokmannin myymälät ovat olleet avoinna koronaepidemian aikana.