Kilpailut

M&M 29.10.2015 11:30 päivitetty 4.2.2016 11:03

Halpuutus toi SOK:lle Grand Effien - "kansallinen ilmiö"

Henrik Muukkonen
SOK:n kampanjan tekijätiimi Finlandia-talon lavalla Effie-gaalassa, pääjohtaja Taavi Heikkilän videotervehdys taustalla.

SOK:n halpuutuskampanja pokkasi Effie Awards -kisassa Grand Effien ja kultaisen Effien. Finaalissa palkittiin yhteensä kahdeksan kampanjaa.

Effie Awards Finland 2015 -kilpailussa palkittiin SOK:n halpuutuskampanja Grand Effiellä ja kultaisella Effiellä.

Prisman myyntiä merkittävästi kasvattaneen kampanjan takana olivat Make it Simple Oy Helsinki, Insano, Carat Finland sekä Mr. Wolf.

Markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavan kilpailun finaalissa oli 17 kampanjaa.

Effie-tuomariston mielestä SOK:n halpuuttaminen oli vuoden merkittävin ja monipuolisin markkinateko. Kampanjan lähtötilanteena oli heikentynyt ostovoima, liian kallis suomalainen ruoka ja kitsaasti kehittynyt päivittäistavaramyynnin volyymi. Yhden sanan ja onnistuneen markkinointiviestinnän voima oli valtava.

"Kun suomalaiset ottavat markkinoinnin ansiosta käyttöönsä uuden verbin, on saatu aikaiseksi kansallinen ilmiö", sanoo kilpailun päätuomari, Folk Finlandin toimitusjohtaja Tommi Laiho tiedotteessa.

Kultaa myös rautakaupalle

SOK:n lisäksi kilpailussa jaettiin toinen kultainen Effie, jonka nappasi rautakauppa Byggmaxin kampanja.

"Byggmaxin nerokas oivallus suomalaisen miehen sielunmaisemasta, täsmällinen kohderyhmämääritys ja riemastuttava mainonta johtivat vuoden yhteen kaupallisesti menestyneimpään kampanjaan", tuomaristo kertoo.

Kampanjan takana olivat mainostoimisto Folk Finland, Mediatoimisto Voitto, Woodpecker Film sekä viestintätoimisto Manifesto.

Helenille ja Metsä Woodille hopeaa, neljälle kampanjalle pronssia

Energiyhtiö Helen palkittiin hopeisella Effiellä kampanjastaan Helen - Maailman parasta kaupunkienergiaa. Kampanjan takana olivat N2 Helsinki ja Dagmar.

Tuomariston mielestä Helenin brändäys ja markkinointi oli riemukasta ja erottuvaa.

Toinen hopeinen Effie meni Metsä Woodin kampanjalle Metsä Wood Plan B, jossa maailman tunnetuimmat ja vaikuttavimmat arkkitehtoniset kohteet rakennettiin uudelleen puusta. Tuomariston mukaan kampanjan idea oli kisan paras.

Kampanjan takana olivat Hasan & Partners, Sek Public, Voima Graphics sekä arkkitehtitoimistot Helin & Co ja Michael Green Architecture.

Pronssisia Effietä jaettiin neljälle kampanjalle:

Lidlin Deluxe rakentaa suomalaista ruokakulttuuria, tekijöinä Folk Finland, Virta Helsinki, FLC Helsinki sekä Filmiyhtiö Otto.

Cloettan Tupla Energy Company – kahdessa kuukaudessa patukkamiehestä tubettajanuorison ykkösvalinnaksi, tekijöinä ToinenPHD ja Kuubi.

Valion Valio Hörppy -lanseeraus eli miten saatiin kulttimainetta nauttiva markkinajohtaja polvilleen, tekijöinä Bob the Robot, Virta Helsinki ja Bob the Robot Pictures.

Vianorin Vianor ja Hammerfall – maailman katsotuin kesärenkaiden vaihto, tekijöinä SEK & Grey, Nitro Films, Mediatoimisto Voitto, Woltti Group sekä Sek Public.

"Taso oli kaikkien aikojen korkein"

Effie Awards Finland -kilpailuun ilmoitettiin tänä vuonna lähes 90 kampanjaa.

Kisan tuomaristossa oli 21 markkinoinnin ja markkinointiviestinnän ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa. Voittajien kriteerit olivat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus.

"Effie-töiden taso oli kaikkien aikojen korkein ja monipuolisin. Oli ilahduttavaa nähdä niin isojen kuin pienten mainostajien innovatiivisia, luovia ja kaupallisesti menestyneitä töitä", päätuomari Tommi Laiho summaa.

Effie Awards on yksi maailman arvostetuimmista markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavista kilpailuista, jonka järjestää Suomessa Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. Tänä vuonna kilpailun pääyhteistyökumppanina on Sanoma Media Finland.

Effie Awards Finlandin palkinnot jaettiin 29. lokakuuta 2015 Finlandia-talolla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö