Pari vuotta sitten puhuttiin, että suomalaiset mainostoimistot alkaisivat siirtää yksinkertaisimpia suunnittelutöitään halpamaihin.

Ensimmäisiä kokeilijoita oli Hasan & Partners, joka ulkoisti kaksi vuotta sitten digituotantojaan Intiaan. Nyt idean moottorimies Timo Everi toppuuttelee alkuinnostusta.

- Silloin etsimme tuotantokapasiteettia ja vipuvaikutusta tuotantohintoihin, jotka olivat kotimaassa korkealla. Halusimme myös parantaa asiakastyytyväisyyttä. Mutta melkein heti perään hinnat kotimaassa rysähtivät ja Ahmadabad-toiminta jäi prosessin harjoittelun tasolle, Everi sanoo.

Hintaerot eivät ole kuitenkaan kadonneet, mikä näkyy suomalaistoimistojen saamissa tarjouksissa. Baltiasta tippuviin hintapommeihin on jo totuttu, mutta nyt niitä sinkoaa yllättävistä suunnista kuten Valko-Venäjältä.

Halvalla tarjotaan kaikkea kaupallisen luovan tuotannon alueita elokuvasta muotoiluun.

Design Reformin teollinen muotoilija Harri Vuorio puhuu jo kroonisesta päänsärystä.

- Saamme Kaukoidästä jatkuvasti tarjouspyyntöjä, mutta jäämme hintakisassa pahasti jälkeen. Esimerkiksi kiinalaiset muotoilutoimistot lupaavat tehdä yhdessä yössä viisi ehdotusta ja 80 prosenttia halvemmalla kuin me. Vakuuttele siinä sitten perusteellisen suunnittelun merkitystä.

Laatu maksaa

Markkinointitoimisto Louderin tuotantojohtaja Markku Mäntymaa kertoo, että esimerkiksi verkkosivujen tuottamiseen löytyy edullisia partnereita niin Tsekistä, Portugalista, Intiasta, Baltiasta kuin Venäjältäkin. Hinnat, työn jälki ja luotettavuus vaihtelevat paljon.

- Joillekin pikkufirmoille muutaman kympin verkkosivut saattavat ajaa asiansa. Mutta heti kun halutaan dynaamista platformia, briljanttia hakukoneoptimointia, oivaltavaa sosiaalista mediaa, tuoretta flashäystä ja animaatiota, halpismaat putoavat kyydistä, Mäntymaa sanoo.

Mäntymaan mielestä halpatuotantoja yhdistävät loppuun kalutut ideat, kopioidut koodit ja plagiointi. Myös projektin briiffaus ja tuotannon valvonta ovat "yhtä painajaista", mikä syö hintasäästöt.

Mäntymaa perääkin maalaisjärkeä touhuun.

- Veikkaan että hakukoneoptimoinnin paras osaaminen on tällä hetkellä Suomessa ja Ruotsissa. Tämä pitäisi hyödyntää mahdollisuutena. Suomalaisten huippuosaajien pitäisi aggressiivisesti myydä osaamistaan muihin vastaavan hintatason maihin, joissa markkinat muistuttavat omiamme.

Mäntymaa kehottaa pitämään kiirettä, sillä saartorengas kiristyy. Idän ihmeet kolistelevat jo puusivakoilla suomalaisten kannoille.

- Nälkä on nopea opettaja. Halpispajat verkostoituvat uusille markkinoille ja kurovat aukkoa koko ajan umpeen. Vuoden päästä tilanne voi olla ihan toinen.

Hintataso romahti

Taantuma on saanut hintamopon keulimaan myös Suomessa. Taivaan varatoimitusjohtaja Lauri Gulin kertoo törmänneensä pitsauksiin, joissa isoille asiakkaille tarjotaan ilmaista suunnittelua jopa vuodeksi.

- Hintakisassa ei ole mitään rajaa.

Vakuudeksi Gulin lähettää meilin, jossa Rajamäellä toimiva DS&M Publishing tarjoaa kokonaisvaltaisia myynti- ja markkinointipalveluja alle torihintojen.

DS&M:n avainasiakaspäällikkö Deeli Kentala kertoo hintakampanjan purreen mainiosti Uudenmaan alueella.

- Olemme pieni perheyritys, joka toimii itse remontoiduissa kotoisissa tiloissa. Teemme töitä pienille yrityksille ja kaupoille. Kiinteät kustannuksemme ovat toista luokkaa kuin Helsingissä tai Hyvinkäällä. Ollaan äärimmäisen joustavia, teemme pitkiä iltoja emmekä laskuta ylitöistä.

Hintahaitari on siis karseasti kurtussa. Isojen mainostoimistojen tuntihinnat ovat vuodessa laskeneet 20 prosenttia ja alamäki luultavasti jyrkkenee.

Pakkaa sekoittavat freelancereiden verkostot ja nuorten hotshopit, joiden hinnat pyörivät jossain Taivaan ja Rajamäen puolivälissä. Muutaman kympin tuntihinnalla voi saada hyviä ideoita ja toteutuksia.