Brändien arvostus 2015

M&M 31.10.2015 19:05 päivitetty 4.2.2016 11:03

Happy Joe hyppäsi Golden Capin tilalle

Crowmoor on edelleen Suomen arvostetuin siideribrändi. Hartwall sai yhden paikan kärjestä, kun Happy Joe vei kolmannen sijan Golden Capilta.

Suomalaisten arvostetuin siideribrändi on tänäkin vuonna Crowmoor.

Toisella sijalla pysytteli myös tuttu Somersby, mutta kolmannella sijalla tapahtui muutos.

Arvostetuimpien top 3:ssa aiemmin ollut Golden Cap ei tänä vuonna enää pysynyt listan kärjessä. Kolmanneksi arvostetuin siideribrändi on nyt Happy Joe.

Näin ollen Sinebrychoff ei enää hallitse kaikkia kolmea paikkaa siideribrändeillään. Happy Joe kuuluu Hartwallin brändeihin.

Tiedot perustuvat Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2015 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 998 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Näin tutkimme

Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimus Oy:n Brändien arvostus 2015 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 998 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Taloustutkimus valitsi tutkitut brändit erillisessä esitutkimuksessa internet-paneelissaan maaliskuussa 2015. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 116 tuoteryhmässä.

Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä x?”.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2015. Tutkimuksen vastausprosentti oli 40.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Lisäksi kysyttiin, käyttääkö vastaaja brändiä pääasiallisesti, onko vastaaja nähnyt brändin mainontaa viimeisen puolen vuoden aikana sekä voisiko vastaaja suositella brändiä muille. Uutuutena tänä vuonna kysyttiin sitä, millaisena brändin hintatasoa pidetään ja antaako se hyvän vastineen rahalle?

Markkinointi&Mainonta-lehden brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.