Härkis-härkäpaputuotteestaan tunnettu Verso Food on lähdössä Pohjoismaisille markkinoille - käytyään jo kerran Ruotsissa.

Yhtiössä nykyään hallituksen jäsenenä toimiva Leena Saarinen kertoo tuotteiden lanseerausprosessin olevan käynnissä Härkis-yhtiön uuden omistajan, norjalaisen Kavlin kotimarkkinoilla Ruotsissa, Norjassa ja Englannissa.

Aikataulu on vielä avoin ja riippuu vähittäiskaupan aikatauluista.

”Mehän toivoisimme, että heti. Mutta turvallisesti voin sanoa, että ehdottomasti ensi vuonna lanseerataan”, Saarinen sanoo.

Kavli osti Verso Foodin keväällä. Kavlifondet-säätiön omistama konserni tunnetaan Suomessa ennestään muun muassa Planti-brändillä myytävistä kaura- ja soijatuotteista.

Uusi yritys Ruotsissa

Härkis lähti Ruotsiin jo kerran aiemmin, syksyllä 2017. Silloin markkinat eivät vielä avautuneet suomalaiselle kasvisproteiinille.

”Yrityskaupan jälkeen ajattelimme, että otamme uuden alun. Aikaisemmin nämä markkinat olivat meille vientimarkkinoita, joissa lähdettiin etsimään yhteistyökumppaneita. Nyt meillä on omat organisaatiot Kavlin kaikilla kotimarkkinoilla.”

Ruotsissa kuluttajat ovat Saarisen mukaan tottuneet ostamaan kasvisvalmisruuat pakastealtaasta. Härkis taas valitsi eineshyllyn.

”Jääkaappilämpötilasta myytävät tuotteet tulevat kasvamaan Ruotsissa, mutta me olimme liian aikaisin liikkeellä.”

Onko Härkis nyt menossa Ruotsissa pakastealtaaseen?

”No saas nähdä”, Saarinen naurahtaa.

Verso Food on aiemmin aloittanut vientiä myös Japaniin.

Team Finland -päivässä torstaina Helsingissä puhunut Saarinen korosti, että pienelle yritykselle nopeat kokeilut ovat tärkeitä - myös viennissä.

”Fail fast. Innovoimme ja tuomme tuotteet nopeasti markkinoille ja katsomme kuinka käy.”

”Voit aina mennä varman päälle ja hakea prosentin kasvua. Mutta jos haluat onnistua isosti ja muuttaa jotain, silloin pitää vain kokeilla. Kaikki kansainväliset markkinat ovat erilaisia”, Saarinen korostaa.

Verso Food on tuonut kotimaan markkinoille nopeassa tahdissa paljon erilaisia kasvipohjaisia tuotteita. Saarisen mukaan varsinkin erilaisten valmisruokien menekki on yllättänyt positiivisesti.

Keväällä yhtiö esitteli uusimpana tuotteenaan härkäpapujauhosta valmistetut suikaleet kansainvälisille markkinoille suunnatulla Beanit-brändillä.

Suomalaisilla kasvisproteiinihyllyillä on kesällä käynyt entistä kovempi kuhina, kun yhdysvaltalaisen lihankorvikeyhtiö Beyond Meatin hampurilaispihvi tuli kauppoihin.

Saarisen mukaan kilpailu ei Härkistä hätkäytä.

”Me teemme omaa juttuamme. Kaikki uutuudet ovat tervetulleita kasvattamaan kategoriaa.”