Elintarvikkeet

Anneli Hertsi 16.5. 08:16

Härkis valloittaa maailmaa Beanit-nimellä: ”Haluamme, että kulutus jokapäiväistyy”

Antti Mannermaa
Verso Food tunnetaan parhaiten kotimaisesta härkäpavusta valmistetusta Härkis-tuotteestaan.

Yhtiö aloitti viennin Japaniin huhtikuussa.

Härkis-tuotteista tunnettu Verso Food aikoo aloittaa suomalaisesta härkäpavusta valmistettujen ruokakomponenttien viennin.

Sitä varten Verso ottaa käyttöön uuden kansainvälisen Beanit-brändin. Härkis tosin näkyy jatkossakin ainakin kotimarkkinoilla.

Yhtiö aloitti viennin Japaniin huhtikuussa. Siellä Suomessa valmistettua tuotetta myydään tällä hetkellä Härkis Finlandia -brändillä.

Suomessa Verso tuo loppukesällä kauppoihin lisää innovatiivisia tuotteita. Käyttövalmiit härkäpapusuikaleet myydään Beanit-brändin alla.

Verson toimitusjohtajan Tomi Järvenpään mukaan neuvottelut kaikkien kaupan ketjujen kanssa on jo käyty. Pienet määrät saavat varaslähdön kaupoissa ja festareilla jo kesällä.

Härkäpapumaito kiinnostaa uutta omistajaa

Verso Food on kasvisruokainnovaatioihin keskittynyt yritys, jonka liikevaihto oli viime vuonna 5,5 miljoonaa euroa. Yritys otti kasvussa jopa hiukan takapakkia, kun kasvisruokabuumi laantui viime vuonna.

Voittoa Verso ei ole vielä koskaan tehnyt varsinkaan, kun 11 miljoonan investointi, Kauhavan tehdas valmistui vapuksi.

Tänä vuonna Verso odottaa jo merkittävää kasvua, koska uusi omistaja Kavli ja oma tehdas panevat vauhtia kansainvälistymiseen.

Norjalainen meijeritalo Kavli osti Verson maaliskuussa.

Kavlin liikevaihto oli viime vuonna 360 miljoonaa euroa. Se on hyvin kannattava 1200 työntekijän yritys. Versolla on vasta 20 työntekijää.

Kavli on jo aiemmin ostanut Raisiolta Turussa sijaitsevan kaura- ja soijajuomatehtaan.

Nyt se sai myös vappuna käynnistyneen Verson tehtaan, joka valmistaa härkäpavusta ruokakomponentteja ja uusia Beanit-tuotteita.

Härkis-tuotteet valmistaa alihankkija Domretor, jonka tehdas on myös Kauhavalla.

”Kavli-kaupan ansiosta Verso säästi kansainvälistymisessä kaksi vuotta” sanoo Verso Foodin hallituksen jäsen Leena Saarinen.

Norjasta, Ruotsista ja Britanniasta tulee nyt Versonkin kotimarkkinat, koska Kavlilla on niissä myyntiorganisaatiot. Ainakaan Ruotsissa härkäpapua ei tosin myydä vielä elintarvikkeena.

Kavlin omistuksessa innovointi jatkuu. Markkinoille saattaa tulla myös härkäpapumaitoa, -jogurttia ja -juustoa.

Saarinen pitää härkäpavun vientimahdollisuuksia lupaavina, koska se on kysyttyä kasvisproteiinia, joka sopii kaikkiin ruokakulttuureihin ja ruokavalioihin.

Ajatuksena on, että Kauhavan-tehdas valmistaa komponentteja, josta paikallinen kumppani tekee paikalliseen makuun sopivat lopputuotteet. Myös Japanista on jo katsottu tällainen yhteistyökumppani.

Suomalainenkin kuluttaja pitää vielä valloittaa

Saarisen mukaan Versolla on paljon kasvutilaa myös kotimaassa.

Härkis tuli markkinoille kesällä 2017 kasvisruokabuumiin. Viime vuonna innostus härkäpapu- ja nyhtökaura-innovaatioihin hiipui, mutta kuumentunut ilmastokeskustelu lupaa taas hyvää.

Saarisen mukaan Härks koetaan kuitenkin edelleen lihan korvikkeina, joita ostetaan vain kerran kahdessa kuukaudessa.

”Haluamme, että kulutus jokapäiväistyy”, Saarinen sanoo.

Verso pyrkii fleksaajien suosioon, sillä kasvisruoan tai vegaaniruoan syöjiä missään ei riitä. Siksi Verso haluaa päästä erillisestä kasviruoka-altaasta lihahyllyyn. Näin on tällä hetkellä vasta S-ryhmässä.

Härkiksen melko kova hinta saattaa myös karkottaa kuluttajia. Saarisen mukaan kauppa varmaan hinnoittelee tarjousjauhelihan aina halvemmaksi, vaikka Verso pystyisi laskemaan omaa myyntihintaansa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö