Olympiastadionin ja Hartwall in yhteinen historia ulottuu kauas 1920-luvulle, kertoo Hartwallin myyntijohtaja Seppo Salkoharju.

"Tuolloin Pommac-juomalla oli oikeus käyttää stadion-tavaramerkkiä ensiluokkaisen tuotteen symbolina jo ennen varsinaisen Olympiastadionin rakentamista", Salkoharju kertoo.

Olympiastadionin suuren remontin ja uudistusurakan on määrä valmistua kuluvan vuoden loppuun mennessä. Yleisölle uudistettu tapahtuma-areena avaa ovensa ensi vuonna.

Hartwall on tuoreen sopimuksen myötä pääyhteistyökumppanina mukana toteuttamassa uuden aikakauden stadionkokemusta. Seppo Salkoharju muistelee, kuinka vuoden 1952 Helsingin kesäolympialaisten yhteydessä Hartwall ja Olympiastadion saavuttivat yhnde yhteisen merkkipaalun, kun Hartwall Original Long Drink, tuttavallisemmin Hartwallin lonkero kehitettiin kotikisoja varten.

"Meillä on takana pitkä yhteistyö. Olemme aikojen saatossa Olympiastadionin kanssa tehneet vähän pienempää yhteistyötä tavalla tai toisella. Nyt asia on sitten virallistettu, ja meillä on pääyhteistyökumppanin status. Sopimus on pitkäaikainen ja merkittävä, mutta eksakteja lukuja en voi julkisesti kommentoida", Salkoharju kertoo M&M:lle.

Olympiastadion on kansainväliset suurtapahtumien vaatimukset täyttävä monitoimiareena, joka on päivittäin myös kaupunkilaisten ja vierailijoiden käytössä.

Hartwall tulee vastaamaan suurtapahtumien juoma- ja panimotarpeista, joiden lisäksi yhtiö toimii myös stadionin kokous-, VIP- ja hospitality-palveluiden sekä stadionin ravintolan juoma- ja panimotuotteiden toimittajana.

"Yhteistyö on luonteva jatko satavuotiselle yhteiselle historialle, jonka aikana on syntynyt stadioniin ikonisesti kiinnittyviä tuotteita. Uudistettu Olympiastadion on paikka kohtaamisille läpi vuoden. Yhteistyössä kumppaneidemme kanssa valmistaudumme yleisön palvelemiseen ja elämysten tarjoamiseen sekä tapahtumissa että päivittäisissä muissa palveluissamme", kommentoi Olympiastadionin viestintä- ja markkinointijohtaja Marju Paju tiedotteessa.

Hartwallille yhteistyösopimus on looginen askel paitsi pitkän yhteisen historian, myös liiketoiminnan tavoitteiden kannalta.

"Yksi Suomessa kiivaasti kasvava segmentti ovat tapahtumat. Me haluamme olla brändiemme kanssa mukana siellä, missä ihmiset kokevat elämyksiä. Niissä hetkissä haluamme kovasti olla mukana ja vahvistaa tätä sidettä", kertoo Salkoharju.

Vuonna 1836 perustettu Hartwall on yksi Suomen suurimmista juoman valmistajista. Hartwallin emoyhtiö on tanskalainen Royal Unibrew. Hartwall teki viime vuonna 354 miljoonan euron liikevaihdon ja 83 miljoonan euron liiketuloksen.

Taka-Töölössä sijaitseva Helsingin Olympiastadion on alun perin yleisurheilu- ja jalkapalloareenaksi rakennettu stadion, joka valmistui vuonna 1938 Helsingille myönnettyjen vuoden 1940 kesäolympialaisten päänäyttämöksi. Kisat peruttiin toisen maailmansodan vuoksi, mutta vuonna 1952 stadion toimi kesäolympialaisten pääareenana.

Olympiastadion on isännöinyt myös yleisurheilun EM-kisoja vuosina 1971, 1994 ja 2012 sekä yleisurheilun MM-kisoja vuosina 1983 ja 2005.

Uudistetun Olympiastadionin yleisökapasiteetti on noin 36 000, mikä tekee siitä Suomen suurimman tapahtuma-areenan. Urheilutapahtumien ohella stadionilla on vuosien saatossa järjestetty myös esimerkiksi konsertteja.